fbpx

המעבר מפאסיביות לאקטיביות – האם אני רוצה להיות סינדרלה או הנסיך?

סינדרלה חיה חיים עלובים עד שהגיעה הפיה וגאלה אותה לכמה שעות של חסד. בלעדי אותו נסיך שטרח לחפש את אשתו המיועדת ובידו נעל הזהב או הזכוכית (תלוי בגרסה) היה אותו לילה קסום, בו רקדה עם הנסיך, נשאר בגדר חוויה שתוכל רק לחלום, לפנטז עליה ובינה לבין המציאות דבר.

רבים מאיתנו חיים בתחושה שגורלנו לא שפר עלינו אם כהלך רוח כללי, אם בתחומים מסוימים ואם בנסיבות מסוימות. אין לי מזל, נגזר עליי לחיות חיים קשים, לא הולך לי עם כסף, לא הולך לי בזוגיות, אני בתקופה קשה, התנאים כרגע הם בלתי אפשריים עבורי. מחשבות ומשפטים שאנחנו אומרים לעצמנו ומשאירים אותנו במצב פאסיבי.  אנו מקבלים עלינו את רוע "הגזירה" ומחכים שמשהו יקרה.

מה שעומד בבסיס ההנחה שלנו שאין לנו מה לעשות ולא כדאי לנו לעשות, נובע ממספר גורמים:

1.מה שהיה הוא שיהיה – אם עד היום לא הצלחתי להיות במערכת יחסים עם בן/בת זוג יותר מחודש, למה שזה יקרה לי? אם עד היום לא הצלחתי להשכיב את ילדיי לישון בשמונה בערב, למה שזה ישתנה?

2.הפחד להיכשל או לקבל דחייה – כשיוזמים, כשאקטיביים, עושים יותר ומתוך כך נכשלים יותר, מקבלים לא, אנשים לא מרוצים תמיד סביבנו. זה בא ביחד. הפחד להתמודד עם כל אלה יוצר הרבה פעמים הימנעות.

3. מה שקיים בחיי היום, הוא לפחות מוכר וידוע – שינוי הוא אחד הדברים המפחידים ביותר. מה יקרה אם אהיה משוחרר וספונטני? אולי לא אהיה עורך דין חד ומצליח? הסיכון הכרוך בשינוי הוא שאאבד את מה שכן יש לי ואני מרוצה ממנו.

4. אמונה ילדותית שהפיה תגיע – כמעט בכולנו מסתתרת הפנטזיה שיום אחד נזכה בלוטו, שיום אחד יגיע האביר על הסוס הלבן או שיגיעו אלינו המוני לקוחות ששמעו עלינו.

5. אי לקיחת אחריות – אנו מצפים שמישהו אחר ייקח אחריות על החיים שלנו. כמו שהיינו ילדים והורינו דאגו לנו (במקרה הטוב), כך אנו מצפים שבן/בת הזוג שלנו יזום חופשה משותפת, שהמנהל שלנו סוף סוף יראה מה אנו שווים ויקדם אותנו. אני אגלה לכם סוד קטן, ליד אדם פאסיבי, תמיד קיים מישהו אקטיבי 🙂

6. לא מצליחים לחשוב על פתרון – לכל אחד מאיתנו דפוסי מחשבה והתנהגות, פרדיגמות, כך שתמיד נגיע לאותם פתרונות. בפועל תמיד קיימת אפשרות נוספת. אפשרות ליצור זוגיות, להתקדם בעבודה, לפתוח עסק, להרוויח יותר כסף בדרך שלא חשבנו עליה.

המחירים של לחיות בפאסיביות ולהגיב למה שקורה במקום להיות אקטיביים, ליזום ולהוביל הם לחיות בחוסר הערכה עצמית, שמלווה הרבה פעמים בחוסר הערכה מאנשים שקרובים אלינו. אנחנו נמנעים ולא חווים את החיים על מלא, לא מקדמים מה שחשוב לנו. האמת היא שהרבה פעמים אין מספיק דברים שחשובים לנו כי המח שלנו מכוון החוצה להגיב ולא פנימה, לפעול מתוך מנוע פנימי. אנחנו נמצא את עצמנו בסיטואציות שלא התכוונו להיות בהם וגרוע מכך, נעשה דברים מתוך מקום של ריצוי.

מה שמדהים הוא שגם אנשים מצליחים, יכולים להיות פאסיביים. הם מגיעים לעמדות בכירות, להישגים, אבל הם מרגישים שהם נגררו לזה, נשאבו לזה בכח הזרם ולא בהכרח יצרו את המציאות הזו.

האמת המופלאה היא שבכל אחד ואחת מאיתנו טמון נסיך. טמונים העוצמות, הכוחות, היכולות לעשות כל אשר אנו חפצים בו ולשנות את מציאות חיינו. אנו זכאים לחיות בעולם בתחושה שמגיע לנו הכי טוב עבורנו. מה שנדרש הוא לעבור ממצב של פאסיביות לאקטיביות. לקחת את הנעל ולהתחיל לחפש ולעשות.

להאמין שאפשר לשנות, לקחת סיכון, לקחת אחריות, להיעזר במישהו כדי לראות אפשרות חדשה ולעשות.

ההחלטה אם להסתובב בעולם כסינדרלה שמבלה את זמנה בהמתנה או כנסיך, היא בידנו. אז איך מתחילים?

בהתחלה באופן מלאכותי, מחליטים ליזום פעם ביום. לשים לב למשהו אחד שחשוב לנו וניצור אותו אל תוך היום שלנו.

בנוסף, שמים לב למקומות שאנחנו נגררים ועוצרים לזהות מה הפחד שעוצר אותנו.

לסיום בודקים מיהו האדם הקרוב אלינו שמכתיב לנו לפעמים מה לעשות, שמבטל את מה שחשוב לנו ועושים מולו עבודה. צעד צעד, להנכיח יותר את מה שחשוב לנו.

זהו תהליך משמעותי של שינוי שכרוך בהעלאת הערך העצמי. לפעמים כדאי ליהעזר. אני כאן בשבילכם.

מוזמנים לקרא עליי וליצור קשר גלית קדמי ביבר, מאמנת אישית

 

 

כתיבת תגובה