fbpx

איך יוצרים שותפות שעובדת מצויין?

כשחושבים על המושג שותפות, חושבים בדרך כלל על שותפות עסקית. רואים לנגד עינינו שני שותפים שהשקיעו הון משותף ורצים לדרך משותפת. שותפויות רבות מתחילות בהתלהבות גדולה, בעשייה פרודוקטיבית בה שניים תורמים כך שהשלם גדול מסך מרכיביו, אך לאורך זמן הולכים ועוסקים בוויכוחים, האשמות הדדיות, תחושה של כל צד שהוא נותן יותר, שחיקה והשארות בשותפות, רק כי השקענו כבר כל כך הרבה ואי אפשר ללכת אחורה. מוכר לכם? אם אם אתם לא שותפים עסקיים, התיאור הזה עלול להתאים לזוגיות שלכם. גם היא שותפות לכל דבר שיכולה לעבוד מצויין, למלא אותנו, לעשות לנו את החיים למלאי אהבה או להחליש אותנו ולגרום לנו להישאר בלית ברירה, מתפשרים.

אז איך יוצרים שותפות שעובדת מצויין?

עלינו לשמור על חמישה כללים בסיסיים, קריטיים להצלחה של שותפות.

1.שמירה על כבוד והערכה הדדית – עלינו להגדיר לעצמנו קווים אדומים ברורים ולשמור עליהם מכל משמר. שמירה על כללים בסיסיים בקשר יבטיחו שלא ארגיש מושפל, לא מוערך או ברור מאליו. לצד זה עלינו להתחבר מחדש שוב ושוב לפרטנר שלנו. להזכר מה אני אני אוהב בו, למה אני מתחבר בו, מה הוא תורם לי, כיצד הוא מסייע לי.

מדריך לקרבה בזוגיות

2.יצירת מחויבות ואחריות הדדית – המשמעות של שותפות היא שהתחייבנו להשיג מטרות משותפות אבל גם שהתחייבנו לקחת אחריות על האושר של האחר. אנחנו מחוייבים לעשות מה שדורשת מאיתנו השותפות, לפעול למען השגת המטרות המשותפות ויש לנו אחריות מלאה. עלינו, עליו, על הקשר. לכל צד יש 100% אחריות. בשותפות חשוב ליצור חלוקת התפקידים, לחלוק בנטל המשותף, אבל רגשית, כל צד ערב לצד השני. חשוב לי להדגיש כי מחויבות המגיעה מתחושת חובה מאבדת מהתועלת שלה. אם אנחנו מחויבים כי אנחנו מפחדים, כי אין לנו ברירה, זה יצוף ויערער את הקשר. האתגר הוא ליצור מחויבות המגיעה מחיבור, אכפתיות, התמסרות כנה של כל צד.

3.יצירת איזון בין נתינה לקבלה – קשרים רבים הופכים די מהר לקשר "שולט-נשלט", זהו קשר הפוך משותפות. עלינו להבטיח בשותפות שאני אהיה בנתינה לעצמי, שלא אפגע בעצמי, שלא אפגע בו. בשותפות חשוב שבכל רגע נתון שני הצדדים ירויחו, כאשר לכל צד ברור מה הוא נותן ומה הוא מקבל. כל הזמן עליי להיות במקום בו ברור לי מצבי, להיות בקשר עם עצמי וקשוב לצד השני. לברר האם הוא מקבל מהקשר איתי? למה הוא זקוק ממני?

4.יצירת תשוקה מתמשכת – בכל שותפות, גם עסקית, חשובה שתהיה כל הזמן תשוקה. כאשר הכל מובן מאליו, כאשר הכל מושג, אין תחושה של חיות והנעה. חשוב לזכור שדווקא קיטוב, שקשה לנו איתו, כאשר מישהו הפוך ממך לגמרי בדברים מסויימים, יכול להביא לתשוקה גדולה. חשוב לשמור בשותפות על נפרדות, לא להיטמע האחד בשני, לא להכנס לסימביוזה.

5.פיתוח יכולת עמידה בקונפליקטים – זהו כנראה הכלל המכריע שותפויות רבות. הקושי שלנו לנהל קונפליקט, הנטייה שלנו להביא אותו לידי "פיצוץ" או שתיקה רועמת, מכריע את עמידות השותפות. שתיקה בקשר זו תוקפנות, זו אלימות והיא לא טובה באותה מידה כמו ויכוחים וריבים הרסניים. שותפות נמדדת ביכולת שלה לעמוד במשברים. אם אין משברים אין קשר חי, אין ביטוי אותנטי ודברים מתפרצים במקום אחר או שהשותפות לא שורדת. בלי קונפליקטים לא מתקרבים. משבר הוא הזדמנות לקירבה. האוטומט לוקח אותנו להתרחק כשיש משבר, לברוח, ללכת, אבל דווקא אז עלינו הכי להשאר ולראות את ההזדמנות שלנו לעליית מדרגה.

איך עושים זאת? לבד או שנעזרים באנשי מקצוע. מה שחשוב הוא, שאם אתם מזהים שיש כלל שאתם לא מקיימים בקשר שלכם, זוהי נורת אזהרה. טפלו בה, לפני שיהיה מאוחר מדי.

קרבה בזוגיות - מתנה

כתיבת תגובה