fbpx

אימון אישי במשמעת עצמית – איך מתמסרים ומפתחים משמעת עצמית?

למה אנחנו זקוקים למשמעת עצמית וליכולת להתמסר?

משמעת עצמית והיכולת להתמסר הן אבני דרך חשובות בהשגת המטרות שלמו.
באימון אישי לחיים אנחנו מאמינים שככל שאנחנו מאמינים בעצמנו, בדרך שלנו, ככל שאנחנו מאמינים שאנחנו יכולים, שמגיע לנו שאנחנו ראויים, כך נשיג יותר.
מתאמנים רבים מבקשים להגיע לאמונה הטוטאלית הזו על מנת להצליח במשימות שלהם. בפועל, אנחנו לא מתמסרים בגלל פרפקציוניזם, בגלל ביקורת, בגלל פחד שהכל כבר נעשה, לפעמים אנחנו הופכים להיות ציניים רק בשביל להישמר מלהתמסר. תחשבו על מישהו שכל הזמן מנסה להיות מושלם, להיות פרפקט, או על מישהו שכל מה שהוא עושה יש לו ביקורת על זה – איך הוא יכול להתמסר? תחשבו על מישהו שמרגיש שאין לו משהו חדש להביא, למה שיתאמץ בכלל?. כל אלו הם כוחות שאם לומדים לנהל אותם יש אפשרות להתמסרות. עקרון ההתמסרות קשור לאומץ. האומץ להתמסר לשינוי, לצאת ממה שכל כך מוכר לנו, להעז לעשות משהו שבדרך כלל אנחנו לא עושים. ככל שנעז, נתמסר ואז נשיג. עלינו לאמץ דפוס חדש, דפוס של התמסרות על מנת להצליח לבצע את המשימות שלנו.

עיקרון נוסף שמתחבר בדיוק לאותו מקום הוא – עיקרון המשמעת העצמית. גם אם נאמין בעצמנו, בדרך שלנו, נאמין שאנחנו יכולים, שמגיע לנו, שאנחנו ראויים – עדיין נתקשה לפעול מתוך משמעת עצמית. הדבר המיוחל הזה שנקרא משמעת עצמית בעיני אינו קיים אלא במקרים קיצוניים של שליטה עצמית גבוהה מדי. הבשורה הנוספת הקשה שלי היא שגם לא ניתן לפתח משמעת עצמית. היצר הבסיסי הטבעי שלנו מבקש מאיתנו להשאר במיטה כשקר ויורד בגשם בחוץ ושום משמעת עצמית לא תוציא אותנו מהמיטה. מה שיוציא אותנו מהמיטה הן מסגרות, התחייבויות ומניפולציות. גם מנכ"ל של חברה ובה ארבע מאות עובדים לא קם בגלל משמעת עצמית, אלא בגלל שהוא אמור להאכיל בסוף החודש ארבע מאות משפחות. אדם שלקח משכנתא יקום לעבודה וידאג לא להיות מפוטר ואדם שכותב ספרים ישב כל יום בחדר הכתיבה שלו מתשע ועד חמש כי התחייב להוציא ספר מול ההוצאה לאור שלו. הדרך היחידה ליצור עשייה עקבית, יומיומית הוא לקבוע לנו דברים חיצוניים שיבטיחו שנעשה זאת. הסכמים עם אנשים, עם גופים, הצהרות ומחוייבויות שונות שיבטיחו שנעשה את המשימות שלנו. לכן אגב כל כך קשה להיות בעל עסק עצמאי – מאוד קשה ליצור משמעת עצמית כשאתה לבד. אין לחכות ליום בו אהיה "מחובר" עד כדי כך שארצה לקום בבוקר בשמחה, אין לחכות ליום שבו אהיה מוכן. יש לחכות ליום בו יגיע יצר הדחיינות הפנימי ויגיד לנו – אפשר לדחות, זה בסדר אם תעשה זאת יום אחר, לא יקרה דבר אם רק את זה לא תעשה. היצר הזה יגיע והתפקיד שלנו הוא לנהל אותו!

אימון אישי במשמעת עצמית – איך תומכים בעשייה?

מעבר להגדרת מטרות ברורות, בניית תכנית עבודה והפנמה של עקרונות הניהול העצמי, ההתמסרות והמשמעת עלינו לתמוך בעצמנו על מנת לגרום לעצמנו להצליח בשמחה. עלינו לזהות גורמים "מזינים" . חשוב שנזהה מה ממלא אותנו אנרגיה, מה מחזק אותנו, מה מעצים אותנו. איזו תשתית וסביבה תומכת תזין אותנו, מי האנשים שיריעו לנו. מהם התחומים שיסייעו לי לקבל אנרגיה על מנת לפעול במשמעת: חברים, מנוחה, קריאה, בילויים, ספורט, יצירה, השתטות. וגם את הגורמים האלה לנהל. מתי נעסוק בהם? רבים המתאמנים המגיעים אליי לפתוח עסק מתפלאים מאוד כאשר אני מבקשת מהם להשאיר יום אחד לכיף. יום אחד לעשות דברים שלכאורה מאוד לא יקדמו את הקמת העסק. זה בדיוק היום שיגרום לי בימים הבאים להיות פרודקטיבי יותר.

עלינו לשאול מה יתמוך בי לבצע את התכנית הזו – מה ארצה לגייס פנימי וחיצוני, שיסייע לי. דברים פנימיים בי :– עוצמות, יכולות, ניסיון, משאבים, חוזקות, חולשות וחשיבה חיובית. דברים חיצוניים: אנשים בסביבה שלי – אנשים ספציפיים, מורים, אנשים שאני רוצה להחזיר, להכניס לחיי. סביבה פיזית, דברים שיש לי – מקום שלי, מחשב שלי, קקטוס…פעולות אחרות – פגישות עם חברים, מכון כושר, מוסיקה טובה, ללכת לשוק… כמו כן עלינו לשאול את עצמנו מה יקשה עליי לבצע את התכנית הזו – מה ארצה לנהל /לשנות/להוסיף  שמקשה עליי בי, באנשים סביבי, בדברים שיש לי ובדברים שאני עושה.

על מנת להבטיח התקדמות, ניתן להשתמש באמצעי מעקב ובקרה שונים. אני ממליצה כאן על מספר שאלות שכדאי לעצור ולשאול פעם בשבוע כדי להתקדם יותר.

שאלות להתקדמות שבועית

  1. אילו פעולות נקטתי מאז השבוע הקודם? במה הצלחתי, מה היו האתגרים שלי?
  2. מה למדתי על עצמי השבוע? במה זה קידם אותי למימוש המטרות שלי?
  3. האם שיניתי משהו בחשיבה, בהרגשה, בפעולות השבוע?
  4. כמה שעות השבוע הקדשתי לקידום מטרותיי?
  5. מה אני רוצה להשיג בשבוע הקרוב?
  6. מה אעשה שונה בשבוע הקרוב?
  7. האם אני רוצה לבקש משהו ממישהו, להגיד משהו או לעשות משהו עבור מישהו? מה ומתי?

רוצה לדעת איך מקבלים החלטות בקלות? את זה ניתן לקרוא במדריך לקבלת החלטות שלנו.

כתיבת תגובה