fbpx

ייעוץ עסקי לעסקים קטנים – ייעוץ לפתיחת עסק בתהליך קצר מועד

לפני שעוסקים בשיווק ומכירות על בעל העסק להגדיר באופן בהיר וחד משמעי מה תכלית הקיום שלו ומהי הייחודיות שלו. למעשה הוא אמור לשאול את עצמו איזה מן מותג אני?

ייעוץ עסקי לעסקים קטנים – יש שלוש שאלות מנחות וחשובות שניתן לגבש בתחום של ייעוץ עסקי אימון עסקי:

  • מי אני?  
  • איך אני נראה?  
  • כמה אני נראה?

דוגמאות:

עורך דין שמתמחה בכתיבת חוזי מכר וטיפול במכירת וקניית נכסים יכול לדוגמא להגדיר את התכלית שלו כעסק שקיים על מנת לגרום לאנשים לישון בשקט ולמקד את הייחודיות שלו בטיפול בלקוחות קצרים בזמן, כך שהם נדרשים למינימום הן מבחינת זמן, הגעה פיזית ומעורבות.

קוסמטיקאית יכולת להגדיר את תכלית קיום העסק שלה כמקור לשמחה ואת הייחודיות שלה כמי שגורמת לאנשים לצאת ממנה כשהם מרגישים צעירים יותר.

ייעוץ עסקי יעסוק גם בשאלת כללי המשחק שאני לוקח על עצמי כבעל עסק – כלומר מהם הקווים המנחים שאני מתחייב לקיים ביום יום. עד כמה ישר אני בוחר להיות, עד כמה פרובוקטבי, עד כמה אני רוצה להשקיע מזמני, מכספי וממרצי. שאלות אשר מבהירות לבעל העסק את גבולות הגזרה שלו.
הגדרת תכלית העסק והייחודיות אמורה להיות בהלימה עם מיהו בעל העסק מבחינת אישיות, מה הוא אוהב לעשות ? מה מרגש אותו לעשות?  ומה קל לו לעשות ?
לאחר שסיימנו בתהליך ייעוץ העסקי את שלב ההגדרה של מי אני עוברים במקביל לשלב שני ושלישי.
איך אני נראה? נוגע לויזואליות שלי – מבחינת המקום הפיזי של העסק, כרטיסי הביקור של העסק, אתר האינטרנט של העסק, החומרים הפרסומיים של העסק ולעיתים גם המראה של בעל העסק עצמו. כל זאת על מנת ליצור מיתוג, על מנת שהעסק יהיה זכיר עד כמה שניתן וישדר את השדרים שבעל העסק רוצה לשדר. אולם שמחות שרוצה לשדר יוקרה יבחר בקווים מהודרים ובצבעים של זהב או כסף ואולם שמחות שרוצה לשדר כפריות ומשפחתיות יבחר בקווים חמים ובצבעים של חום או בורדו לדוגמא.

ייעוץ עסקי לעסקים קטנים – כלל המפתח הוא – אחידות – הכול נראה פחות או יותר אותו דבר ומשדר אותו מסר.

השלב השלישי של ייעוץ עסקי הוא השלב שרב בעלי העסקים טועים ומתחילים בו והוא שיווק העסק.
בשיווק העסק על בעל העסק לבחור מי יהיו קהלי היעד שלו – לפי פרמטרים של אזור, גיל, מצב סוציואקונומי, מין, וקריטריונים נוספים. מטפלת ברפואה סינית יכולה להחליט שהיא מטפלת בנשים בלבד, משכילות, באזור ירושלים. עצם ההחלטה מאפשרת הגעה קלה יותר לקהל היעד ומיקוד מאמצי שיווק ומכירה. לאחר בחירת קהלי היעד יש לבחור תמהיל שיווק מתאים לכל קהל יעד – תמהיל השיווק קובע את המוצרים או שירותים המתאימים לכל קהל יעד, את זמינות המוצרים או השירותים לכל קהל יעד, את תמהיל קידום המוצרים או השירותים וכמובן המחירים המתאימים.
כמה אני נראה ? המטרה היא להיראות כמה שיותר בקרב קהל היעד הנבחר.

בעל עסק כמוהו כשמש: בעל ליבה חזקה ואיתנה, עטופה חום בוהק ומבזיק קרניים לכל עבר, כזה שנעזר בשלושת שאלות המפתח שהן:
מי אני?   איך אני נראה?   כמה אני נראה?

ייעוץ עסקי לעסקים קטנים –  עשרה רעיונות מרכזים של המאמנת לקידום העסק הקטן:

  1.  חלוקת כרטיסי ביקור – בעל חשיבות מרבית, כדאי להשקיע מחשבה במה שייכתב בו. ניתן לקבוע פרטים כלליים מצידו האחד ופרטים בהרחבה בצידו האחר-עם דגש על המותג.  ככל שיחלק ייחשף יותר, אי אפשר לדעת לאן יגיע כרטיס הביקור וכמובן שעם נתינת הכרטיס כדאי לדבר ולהבהיר מיהו במדויק קהל היעד. אפשר לחלק לנהג המונית שנוסעים עמו, לחשמלאי שמגיע לתקן ולכל מי שנפגשים בו. מומלץ לקבוע יעדים מדידים לחלוקת כרטיסי הביקור.
  2. מפגשי נטוורקינג – קיימות בישראל מספר קבוצות של בעלי עסקים קטנים הנפגשות אחת לשבוע וכל מטרתן קידום הדדי של עסקים קטנים בעזרת הפנית לקוחות מתאימים. קבוצות כמו BNI, או מעגל עסקי של ארגון קישורי אמהות עשוי להוות קרקע פורייה להתנעת העסק.
  3. הרצאות – חלק מבעלי העסק יוכלו לקיים הרצאות לקהלי יעד פוטנציאליים או פגישות מקדימות וממוקדות ללא תשלום זאת על מנת להגיע לקהל ממוקד תוך העברת מסר מקצועי ושיווקי כאחד. חשוב להתמקד בתועלות, בייחודיות, ובבידול העסקי ולאסוף רשימות משתתפים על מנת לפנות אליהם שוב בעתיד
  4.  מאמרים – המאמנת ממליצה לכל בעלי העסקים שאוהבים לכתוב יוכלו לכתוב מאמר מקצועי הקשור לעסק שלהם ולפרסם את המאמר בעיתונים מקומיים או בפורטלים רבים באינטנרט המאפשרים פרסום ללא תשלום. אתר כמו אתר מאמרים או פורטל עסקי כמו allbiz יכול לקדם את בעל העסק להופיע במילות חיפוש מסוימות בדפים ראשונים בחיפוש בגוגל.
  5.  בניית אתר אינטרנט – אין ספק כי היום אם אין לך אתר אינטנרט אתה לא קיים. קיימות אופציות שונות לבניית אתר אינטנרט החל בתבנית קבועה של אתר נוסח בנה זאת בעצמך ועד לאתר משוכלל שנבנה על ידי בעל מקצוע. לאחר בניית האתר יש להשקיע את מירב המאמצים בקידום האתר באינטנרט על מנת שגם יכנסו אליו מבקרים. השיטה האפקטיבית לעשות זאת היא אסטרטגית השיווק הידועה metoo כלומר להיכנס לאתר מוביל בתחום ולראות היכן הוא מופיע ולהכניס לכל האינדקסים המתאימים והפורטלים הרלבנטים גם את האתר החדש של בעל העסק. גם כאן ניתן כמובן לפנות למומחים בקידום אתרים ותמורת סכום נאה לגרום לאתר להופיע בדפים ראשונים בחיפוש בגוגל.
  6. ממליצים וסיפורי הצלחה – המאמנת חושבת וממליצה בחום לבקש מכתבי המלצה מלקוחות מרוצים, להציב ספר המלצות בעסק ולשים אותו במקום מרכזי בעסק. המלצות יש כמובן להכניס גם לאתר האינטנרט ותמיד עדיף עם שמות מלאים וטלפונים כדי לאפשר ללקוח המתעניין הפוטנציאלי להתקשר ולברר.
  7. פרסום – לעסקים קטנים ובינוניים נמליץ על פרסום לקהל יעד ממוקד, כמו עיתון בית כנסת מקומי, מקומונים ועיתונים מקצועיים.ככלל מומלץ לפרסם אך אם התקציב נמוך חבל על הכסף וכדאי לוותר על הפרסום, כי פרסום עסק או מוצר לא עובד בהיקפים קטנים. אלא אם במוצר או שירות מאד ייחודי.
  8. יחסי ציבור – בניגוד לפרסום, יחסי ציבור כן עובדים לבעל עסק חדש וקטן. ניתן לשלוח הודעות לעיתונות, ליצור סנסציה כלשהי שתתוקשר אך ללא עזרה וליווי בעל מקצוע מתאים הסיכויים קלושים. כיום יש פתרון לעסקים קטנים בסדנאות ליחסי ציבור. לומדים את הבסיס ועושים לבד!
  9. שיתופי פעולה – המאמנת מצדדת וממליצה על שת"פ שאינם כרוכים בתשלום והם בדר"כ נושאי פירות. דוגמאות: גנן שיוצר קשר עם אדריכל, מטפל בשיאצו שיוצר קשר עם רופא שיניים, עורך דין שיוצר קשר עם מתווך דירות. כל אלו הם דוגמאות לשיתופי פעולה שעשויים להוות קרקע בטוחה ורחבה להבאת לקוחות חדשים. אתרו את בעלי המקצוע שמהווים צומת ללקוחות שלכם וצרו עמם קשר אישי של "מנצח – מנצח".
  10. שימור לקוחות – כולם שולחים כרטיסי ברכה לימי הולדת אבל עוד לא שמעתי על בעל עסק ששולח כרטיס ברכה ליומולדת העסק, או ליום נישואין. על מנת לשמר לקוחות על בעל העסק להיות מקורי בדרך בה הוא שומר על קשר רציף ומפתיע עם לקוחותיו. ניתן להיות בקשר באמצעות המייל, הטלפון ואף לקבוע פגישות תקופתיות. אם לא נזכיר ללקוחות שלנו על קיומנו, אם לא נבהיר להם בכל פעם מחדש עד כמה הם חשובים לנו ואכפת לנו מהם, הם יהפכו להיות לקוחות של מישהו אחר.

ייעוץ עסקי הוא תהליך פורץ דרך הפותח אפשרויות לכל מי שרוצה להצליח

 

כתיבת תגובה