fbpx

האם אפשר להצליח בחיים בלי לפחד?

אחד הדברים שמניעים אותנו בכל תחום הוא הפחד. הפחד לאבד, הפחד לקבל, הפחד להיכשל, הפחד להצליח, הפחד למות, הפחד לחיות. אנחנו מונעים מהפחד, מפחדים מהכל. חשוב להיות ער לכך גם במובן של קבלת הפחד כחיוני, הכרחי לחיינו. הפחד הוא הכוח המניע. המחשבה שנוכל לחיות חיים נטולי פחדים היא מחשבה מעכבת. מאחורי כל רצון קיים פחד וכגודל הרצון גודל הפחד, החסם.

ממה אני כל כך מפחד שאני לא מממש את הרצון שלי. אני רוצה בן זוג אבל אני מפחדת מאינטימיות. אני רוצה להיות נשית אבל אני מפחדת שגברים ינצלו אותי. אני רוצה לפתוח עסק אבל אני מפחדת שאכשל. ברגע שמגלים את הפחד אפשר להתחיל לזהות את הקול הפנימי שמדבר אלינו, את הדמות החבויה בנו, זו ששומרת עלינו, זו שמבקשת שניזהר ולא נעשה. רק כאשר נעיז לשוחח עימה, לשים אותה מול עינינו, להגדיל אותה ולא להקטין אותה כפי שאנחנו עושים באופן אוטומטי, נוכל לנהל אותה. כך גם ניתן לראות כיצד פחד מסויים גורם לאותו פחד להתממש. לדוגמא אני מפחדת מכך שהעובדים שלי יגלו שאני לא באמת מרגיש סמכותית ומגיע לי לדרוש מהם, לכן אהיה תוקפנית יתר על המידה. אדאג להסתיר את חוסר הביטחון שלי כל כך חזק עד שאי אפשר יהיה שלא לראות אותו. לעומת זאת אם אבחר לראות את הדמות הפנימית לנגד עיני, שהיא מנהלת חסרת ביטחון, מנהלת שקשה לה להיות אסרטיבית, זה כבר ירגיע את החרדה הפנימית ובמקום להיות עסוקה בהסתרה אהיה עסוקה בדיאלוג פנימי, בבירור. כמו כן אוכל להיעזר בדמות אחרת שקיימת בי ולתרגל פתיחות, עוצמה, קלילות או כל עוצמה אחרת שתסייע לי להיות המנהלת האסרטיבית שארצה להיות.
הפחד גוזל מאיתנו אנרגיה, ההסתרה שלו, הלחימה בו, הפחד מהפחד הוא זה שמחליש אותנו ולא הפחד עצמו. במקום לנהל שיחות כמו "אני מת מפחד מה יהיה", "יו אני פוחדת לעשות את זה", עדיף שנבדוק מה המילים שאומרת לנו הדמות המופנמת בנו, מהם המשפטים הברורים שאנחנו אומרים לעצמנו ולהם נענה. אנחנו נורא נבהלים כאשר אנחנו מפחדים, אנחנו מרגישים שאנחנו מאבדים שליטה, שנתפזר, שלא נהיה, פחד מוות. אחת הטכניקות שאני נעזרת בה היא להסית את הפחד. לפחד ממשהו חדש, אחר על מנת לשנות את התפיסה שלנו.
הדמות המקטינה שלנו יוצרת קונפליקטים בחיים שלנו. בית-קריירה, נשיות- מקצועיות, גבולות-נוקשות, לתת לעצמי – לתת לאחרים. אחד המתאמנים שלי סרב לתכנן, "אני רוצה לזרום כי אני רוצה לחיות בחופש", הוא טען נמרצות. מהו חופש?, שאלתי אותו. הוא אמר לבחור מה שהוא רוצה. כאשר בחנו את המציאות שלו היום ראינו שכיום הוא לא בוחר בכלום ולא מבצע כלום. הוא רק עסוק בלכסות על עצמו כי הוא לא עושה מה שהוא מתכנן. הוא לא משלם בזמן חשבונות ולא מתקן מכשירים מקולקלים בביתו אז הוא עסוק בהישרדות והוא רחוק מלהיות חופשי. ההיפך הוא הנכון. אחרי חקירה גילינו שהוא מפחד לבחור, להחליט, כי הוא לא בטוח במי שהוא, הוא שם על עצמו מסיכות והומור כמו תפאורה לכסות על החסר, כך גם לא נוצרת אינטימיות ויש פחות סיכוי שייקשר ויתאכזב ויפגע מקשר כמו שהיה לו. הסיפורים שאנחנו מספרים לעצמנו לגבי הפחדים שלנו דורשים בירור, דורשים העמקה.

על מנת לעשות שינוי, כל שינוי, עלינו לפעול. פעולה שבדרך כלל מוציאה אותנו מאזור הנוחות שלנו. הפחדים שלנו לא יאהבו את מה שאנחנו עושים. פחד ממה יגידו, פחד שאם נתמסר למה שאנחנו אוהבים דברים אחרים יתפרקו לנו, פחד שניכשל, פחד שנצליח. הפחדים שלנו מתגבשים עם השנים לדמות. דמות נוספת שחיה בתוכנו, עימנו. דמות שכל יעודה הוא להגיד לנו לא לעשות, לא לקחת סיכון, לא להתקדם, לא להעיז. דמות שמקטינה אותנו ומבקשת מאיתנו לחיות ללא חירות וללא נוכחות. לצערנו לא ניתן להיפטר מהדמות הזו. הדמות הזו היא אנחנו. רק כשנלך לעולמנו, תלך היא עמנו. מטפלים רבים קוראים להלחם בפחד, להפטר מהפחד. מלחמות פנימיות הן רק מחלישות ומעייפות. מה שכן אפשר הוא ללמוד להתמודד איתו, אפשר ללמוד לנהל אותו. ההתחלה היא בכך שנכיר אותו. שנהיה מודעים לפחדים, לחולשות שלנו, למה עוצר אותנו או יותר נכון לאיפה אנחנו עוצרים את עצמנו, כי רק אנחנו יוצרים לעצמנו את המציאות שלנו. אז כן, אימון אישי  בהחלט יכול לשפר את המצב.

כתיבת תגובה