fbpx

המדריך למציאת מקום עבודה

 איך מחפשים עבודה מלאי אנרגיות ובאפקטיביות?

תהליך חיפוש העבודה עלול להיות ארוך ומייאש. הפעילות הסיזיפית של משלוח קורות חיים, ציפיה לטלפונים, זמנים ארוכים של "יובש", תחושה שאין לנו שליטה ודבר לא מתקדם. אחרי כמה חודשים כאלה אנחנו בדרך כלל מאבדים תקווה ואנרגיה להמשיך ולעשות כדי לקדם את עצמנו. כאשר התהליך הזה נעשה כשאנחנו לא עובדים, דבר נוסף מוריד את רוחנו, מיום ליום אנחנו מעריכים את עצמנו פחות, הדימוי העצמי שלנו נפגע ודברים שבעבר חשבנו שנעשה בקלות, נראים לנו "גדולים" עלינו. כל אלו גורמים לנו להצליח פחות בתהליך חיפוש העבודה. מצב הרוח הירוד, הדימוי העצמי, המחסור באנרגיות, ניכר באיכות משלוח קורות החיים, בדרך בה אנחנו מתראיינים, בתוצאות שאנחנו מצליחים להגיע אליהן.

עלינו להבין שאנחנו לא מחפשים מקום עבודה, הרי הוא לא הלך לנו לאיבוד, אנחנו יוצרים מקום עבודה חדש ויצירה דורשת משאבים. עובדים בשביל יצירה חדשה, משקיעים בה זמן, מיומנויות, קשרים ואנרגיות של חדשנות וצמיחה.

אז איך עושים את זה?

אין הופכים את תהליך חיפוש העבודה לאפקטיבי, מהיר ונעים יותר?

ששת העקרונות שחשוב ללמוד וליישם:

  1. תכנון
  2. יצירתיות
  3. יציאה מהבית
  4. מתן תחושת ערך
  5. העזה
  6. אופטימיות ועקביות

תכנון

כמו בכל ניהול פרוייקט אישי או עסקי עלינו לתכנן. לבחון מהן המשימות, להחליט על מועדים לביצוע המשימות, להחליט על המשאבים שאנחנו רוצים להשקיע בהן. אם לא נתכנן ונפעל לפי מה שבא לנו, סביר להניח שניכנס למעגל של דחיינות ונחכה לפרצי מצב רוח טוב כדי לפעול ולקדם את עצמנו. כאשר קמים בבוקר ומאוד ברור לנו מהן המשימות לאותו יום ומתי נעשה אותן, יש יותר סיכוי שנעשה אותן. התכנון מסייע ליצירת משמעת, לסדר ולארגון ולעשייה אפקטיבית יותר.

יצירתיות

כולם מחפשים עבודה באמצעות אתרי אינטרנט שמיועדים לכך, כולם מחפשים עבודה באמצעות מענה למודעות דרושים בעיתון, כולם מחפשים עבודה באמצעות חברות כח אדם וחברות השמה. על מנת להגדיל את הסיכויים למציאת עבודה ומהר עלינו להרחיב את מעגל חיפושי העבודה.

עלינו לחשוב באופן יצירתי על דרכים נוספות להגיע למקומות עבודה, לדוגמא:

פרסום הכישורים שלנו ברשתות חברתיות כמו פייסבוק ובקשה מחברים שישתפו את הסטטוס,

משלוח מייל עם קורות החיים שלנו לכל רשימת התפוצה שלנו, עם תיאור המשרה שאנחנו מחפשים ובקשה מהם להפיץ לרשימות התפוצה שלהם,

להוציא מהטלפון את כל רשימת הטלפונים שיש לנו ולהתקשר אחד , אחד, ולספר שאנחנו מחפשים עבודה ונשמח לעזרה,

לאתר חברות, ארגונים או עמותות רלבנטיים עבורנו ולשלוח באופן יזום מכתב פנייה וקורות חיים למשאבי אנוש, למנהל התחום הרלבנטי או למנכ"ל,

לפנות באופן יזום לחברות השמה, לחברות "ציידי ראשים" ולהזכיר להם על קיומנו שוב ושוב,

ואם סיימנו לבצע את כל הרעיונות שלנו, לכנס פגישה של חברים לסיעור מוחות על מנת לחשוב על עוד רעיונות יצירתיים.

יציאה מהבית

מחפשי עבודה שאינם עובדים שוקעים בדרך כלל אל עבר השתקעות בבית וישיבה של שעות מול המחשב. אלו העובדים אינם משנים את שיגרת יומם וממחלקים את יומם בין העבודה לבית. המפתח המשמעותי ביותר למציאת עבודה הנו קשרים. על מנת להדק קשרים, להשתמש בקשרים ולהפעיל אותם עלינו להפגש עם כמה שיותר אנשים. עלינו להתקשר לאנשים שעבדנו איתם בעבר, לאנשים מהמשפחה הרחוקה שלנו, לחברים מהילדות, לאנשים ששירתנו איתם בצבא, לכל אדם שאנחנו מזהים כגורם מפתח בדרך לעבודה המיוחלת. להתקשר ולבקש להפגש לקפה, או לארוחת צהריים משותפת. הסיכוי שאדם שהזמנת לארוחת צהריים יזכור אותנו ביום יום ויסייע לנו יהיה תמיד יותר גדול מזה שקיבל מאיתנו רק מייל או שיחת טלפון. בפגישות אנחנו גם מרחיבים את מארג הקשרים שלנו, מקבלים רעיונות וחשוב לא פחות מתמלאים באנרגיה חיונית.

מתן תחושת ערך

בדרך כלל אדם שמצליח מאוד בעבודתו יהיה לו דמוי עצמי גבוה בתחום הקריירה. בכלל אדם שעובד ירגיש בעל ערך ויהיה לו בטחון עצמי גבוה מלאדם שאינו עובד. לכן עדיף לחפש עבודה כשאנחנו במקומות האלה. אבל רבים מחפשים עבודה כאשר פוטרו, לאחר שעזבו את העבודה, לעיתים בחווית כישלון. ביחוד כאשר עובר זמן ארוך ולא מוצאים עבודה, הערך העצמי הולך ויורד. המקום הרגשי הזה מקשה עלינו להיות אקטיביים, אופטימיים ומשדרים ביטחון. לכן בפועל נעשה פחות ונצליח פחות לעבור ראיון עבודה. על מנת להרגיש "שווים" ולקבל אנרגיה עלינו לבחון מה מסייע לנו. יש אנשים שהתנדבות מעלה את הערך העצמי שלהם, יש כאלה שספורט מסייע להם. מפגשים עם חברים, עזרה לאנשים קרובים, יצירת פרוייקטים בבית, כל פעילות שתגרום לנו להרגיש חיוניים, משמעותיים ובעלי ערך. במקרים מסויימים נדרשת עזרה חיצונית בדמות מאמן אישי או מטפל על מנת לחזור ולהזכר כמה אנחנו כשרוניים, כמה הערך שלנו אינו תלוי איור חיצוני.

העזה

על מנת ליזום, להיות שונים ובולטים עלינו להעז. להעז לעשות דברים לא שגרתיים, להעז להתקשר לאנשים שלא דברנו איתם שנים, להעז לפנות למקומות שיתכן ונקבל מהם דחייה, להעז לבקש עזרה, להעז לעמוד מול העולם במקום שהוא פחות מוגן. נטולי סטטוס מגן, נטולי תואר שמהווה שריון, נטולי התהדרות בנוצות התפקיד, אנחנו מול העולם חשופים. במקום הזה דרוש אומץ. לכן אם זה לא בא לנו באופן טבעי כדאי לנו להתייחס לתקופה הזו כקרש קפיצה למקום חדש, מקום של וויינרים. יש לנו הזדמנות להתפתח באופן אישי כפי שלא היינו עושים לעולם אם לא היינו נקלעים למצב הזה. את ההזדמנות הזו יש לחבוק בשתי ידיים ולנצל כדי לא רק למצוא עבודה, אלא כדי כבר להתחיל את המהלך של התפתחות והתקדמות במקום העבודה. התקדמות שמיועדת לכוכבים, לבולטים.

אופטימיות ועקביות

הדבר הראשון שנשמע ממחפשי עבודה הוא שעכשיו התקופה מאוד קשה. עכשיו קיץ, עכשיו המצב הבטחוני מתוח, עכשיו המצב הכלכלי במשבר, עכשיו יותר קשה. האמונה הזו כמובן מחלישה את מחפש  העבודה ויוצרת לו מכשול פנימי שמצדיק את הקטנת המאמצים שלו. הפחד לעשות את כל מה שכתבתי בסעיפים הקודמים מחפש צידוק הגיוני, ראציונלי. אל לנו להאמין לפחדים שלנו, עלינו לפעול יחד איתם, באופטימיות וחשיבה חיובית, באמונה שרק אנחנו מכריעים את המציאות שלנו. בלי קשר למצב הכלכלי, הבטחוני או התקופה בשנה, לעולם תהיה חברה שתחפש עובדים עכשיו, ברגע זה. לעולם תהיה חברה שתציע את המשרה שמתאימה בדיוק לי, העניין הוא להגיע אליה. עלינו לפעול באופן עקבי, בלי קשר לתנאים חיצוניים, לנסיבות, לסיפורים שאנחנו מספרים לעצמנו. לפעול עוד ועוד כדי ליצור לעצמנו את העבודה החדשה שאנחנו רוצים לעצמנו.

כעת, גשו לעבודה. תתחילו בתכנון הפרוייקט של יצירת העבודה החדשה שלכם ואם תצליחו ליהנות מכך, סביר להניח שגם מי שישמע או יפגוש אתכם ירגיש כך וירצה לעזור לכם או להעסיק אתכם. בהצלחה.

כתיבת תגובה