fbpx

יכול להיות שהמשבר הכלכלי מבשר טובות?

המשבר הכלכלי מביא עמו לחצים, פחדים, בלבול, דאגות בשל חוסר וודאות לגבי העתיד, ערעור ביטחון פנימי. מחשבות והרגשות שליליים שגורמים לנו לפעול בהתאם. להסתגר, להתכנס, לצמצם, לא להיכנס לדברים חדשים, לעיתים לקפוא ולהיכנס למצב של "הולד".
עוד לפני שהמשבר הכלכלי משפיע באופן ישיר על אנשים פרטיים או אנשי עסקים מתנהגים אלו כמו הרעה הגיעה לפתחם ומצפים לרעה גדולה יותר.
על מנת להתמודד עם הקשיים הטמונים בתקופה זו ולעבור אותה בהצלחה יש לכוון לשלושה רבדים במקביל: ההבנה, ההרגשה והפעולה.
ההבנה – המשבר הכלכלי כמו כל תופעה "רעה" מגיע אלינו ויש לו תפקיד מוגדר וחשוב. המשבר הכלכלי הוא תוצאה של התנהגות אנושית, כלומר תוצר של ההתנהגות של כולנו. הוא לא גזירה משמיים או תוצר של משהו שאינו באחריותנו. כפי שבדרך כלל אדם יפעל בדרך חדשה רק לאחר שהיתה לו נפילה גדולה, כפי ששינויים גדולים בחיינו הפרטיים והעסקיים נעשים לאחר משבר גדול, כך עם המשבר הכלכלי. לאורך שנות אדם, שנות מדינה ושנות יקום ניתן לזהות מחזוריות של עליות וירידות בכל תחום ותחום, בדיוק כמו המחזוריות בטבע. המשבר הכלכלי אינו אלא חלק מתהליך טבעי. יש הגורסים כי אנו מביאים עלינו את צרותינו באצבע מאשימה ומלקה. האם יש דרך אחרת? האם יש טוב בלי רע, האם יתכן שפע בלי מחסור, האם תיתכן פריחה וצמיחה ללא נבילה ודעיכה.
ההרגשה – פירוש המציאות שלנו יוצר מחשבות שהם הבסיס ליצירת המציאות שלנו. ככל שנפרש באופן חיובי את המשבר יגדל הסיכוי שנעבור אותו בהצלחה. המחשבה כי אנו בתקופה שיוצרת עבורנו הזדמנות גדולה מביאה הרגשה טובה שתמנע מאיתנו לשלם מחיר אישי כבד ומיותר. במידה ואנו לא מצליחים להאמין לפרשנות החיובית נוכל לייצר עבור עצמנו הרגשה חיובית שאינה תלויה בדבר. הרגשה טובה ללא קשר לנסיבות החיים תועיל לנו הן מבחינה בריאותית והן ככוח מניע לעשייה ולכן היא תמיד חיונית. בוודאי בתקופה שכל שאנו מקבלים מהסביבה הם מסרים חוזרים ונשנים שכמו מבקשים מאיתנו לדאוג, להרגיש רע. זה הזמן לערוך את רשימת הדברים שעושים לנו הרגשה טובה, להסכים להמשיך ולחלום על תכניות גדולות, תעוזתיות שאין לנו כל ידיעה כיצד נגשים אותן.
הפעולה – בניגוד לאינסטינקט שלנו שמוביל אותנו לצמצום, התכנסות וקיפאון עלינו לפעול בדיוק להיפך.
1. ליזום – לתכנן וליזום פעולות שיקדמו אותנו או את העסק שלנו. החשוב הוא להקדים ולהחזיק במושכות כך שכמה שפחות נהיה במצב תגובה וכמה שיותר במצב יוזמה.
2. להיות בחברת אנשים – להתחבר לאנשים מדרבנים, מניעים אם חברים ואם יועצים או מאמנים למיניהם שעשויים לשמש מקור למוטיבציה ולרעיונות מקדמים.
3. להיכנס לדברים חדשים – המשבר הכלכלי יוצר הזדמנויות כלכליות וזה הזמן לגייס את היצירתיות שלנו ולפעול בכיוונים חדשים. מעבר לסיכוי הכלכלי נתפתח ונצמח מעצם רכישת המיומנות החדשה.
4. לעשות דברים לא שגרתיים – לצאת לטיול שחלמנו עליו שנים רבות, להשמיע כל בוקר מוסיקה שתיתן לעובדים הרגשה טובה ואופטימית.
5. לטפל בדברים שהוזנחו – דווקא בתקופה שהאינסטינקט שלנו מוביל אותנו להזנחה כי לכאורה דבר לא חשוב, יש לטפל בחובות פתוחים, בארונות שלא נסגרים היטב או במראה שלנו.
6. ניקיון וסדר – ארגון הסביבה שלנו, ניקיון וסדר לעולם יוצרים תחושה שהנא נפתח דף חדש והכל פתוח. מעבר לכך העיסוק בכך ממריץ ומפנה אנרגיות לדברים חדשים.
7. לייצר נקודות אחיזה – חשוב לייצר מקומות שהם בטוחים עבורנו בתחומים שונים כמו משפחה, חברים, בית או כל דבר אחד שאינו תלוי במצב.
8. לעשות יותר מהרגיל – אם עסקנו 50% מהזמן בשיווק עלינו להגדיל זאת ל70% לפחות, אם השקענו מספר שעות בפיתוח אישי או עסקי, עלינו להגדיל זאת ליום שלם.
9. לנהל שיחות מקדמות בלבד – לא להסכים לשתף פעולה בשיחות עם אנשים שמתייסרים מהמצב, שדואגים להגדיל ולהעצים את הקשיים, הדאגות, הבלבול, חוסר התקווה. לדבר חיובי בלבד ובכך נגרום לאנשים סביבנו להאמין שאם ייצמדו אלינו יגדילו את התקווה שלהם לעתיד טוב יותר.
10. לפעול בהתאם לערכים – חשוב ביותר דווקא בתקופה כזו להקפיד ולשמור על הערכים בהם אנו מאמינים. אני ממליצה להקפיד על עמידה במילה, בתקופה זו ובכלל. כל אלו ישרתו אותנו נאמנה בתקופה הזו וחשוב מכך שמירה עליהם משאירה אותנו בתחושה טובה של אחריות ונאמנות לעצמנו.

כתיבת תגובה