fbpx

איך משנים הרגל רע ב 5 צעדים פשוטים

לכולנו יש איזה הרגל אחד או שניים שכבר שנים נמאס לנו ממנו, נכון?

מכירים את  זה ששוכבים במיטה ומתבאסים על עצמנו ששוב בזבזנו שעות לפני השינה מול הטלויזיה והלכנו לישון מאוחר, שוב אכלנו כל הערב שטויות, שוב עבר שבוע ולא נפגשנו עם חברים ורק עבדנו עבדנו.

מה הבעיה עם לעשות את זה? כלומר להתלונן על הרגל רע?

אנחנו פוגעים בעצמנו פעמיים. פעם אחת בזה שלא חיים את החיים שאנחנו רוצים ופעם שניה שלפחות פעם בשבוע אולי אפילו פעם ביום אנחנו מלקים ככה טוב טוב את עצמנו ומורידים לעצמנו מצב רוח וערך עצמי. לא טוב!

אז איך משנים את זה? הנה 5 עקרונות שיעזרו לכם לשנות הרגל שלא טוב לכם.

עיקרון 1-בחירה

קודם כל חשוב לבדק שאנחנו באמת רוצים לשנות. זה טוב ויפה על הנייר, אבל האם אנחנו רוצים באמת משהו אחר או שזה בגלל שצריך או שנראה לנו שכדאי ויחד עם זאת האם אנחנו מוכנים לשלם את המחיר. כי לכל בחירה יש מחיר, תמיד.

אז נגיד שאני רוצה להפסיק לקחת את הפלאפון שלי ברגע שאני קמה. אז קודם כל בואו נבדק את זה. אולי סבבה לי לקום ככה, אולי מתאים לי לשתות קפה להתעדכן ואפילו להתרווח שעה בלי לעשות "כלום" ולצרוך "כלום" לפני היום שלי. אולי רק בגלל שכולם אומרים שיש התתמכרות לפלאפון ושבראש שלי יש אידיאל למישהו מצליחן והוא לא קם ישר לפלאפון, אני לא מרוצה מההרגל הזה, אבל לי זה בעצם מתאים. אולי הכיף שלי זה לשבת מול הטלויזיה בערב ולזלול ואם כן לקבל את זה, לקבל באמת ולהפסיק להתלונן ולהתאבס מזה.

אולי כן אבחר לשנות ולהתחיל את היום בספורט, מדיטציה או קריאה ואז יש החלטה, יש רווח ויש מחיר. אחת הדרכים לבדק את זה הוא לדמיין את זה ואז לראות מה הגוף מאותת לנו.

עיקרון 2 – מה כן

אחת הטעויות שאנשים עושים היא שהם חוזרים ואומרים לעצמם, היום לא אקח את הטלפון כשאקום, היום לא אוכל עוגיות, היום לא אכסוס ציפורניים. מה שאנחנו עושים זה מכניסים למוח את הפעולה הלא רצויה ובנוסף יוצרים כוח התנגדות. אם אסור, האוטומט הוא להתנגד לזה. זה הישרדותי. לכן עדיף תמיד להגיד מה נרצה להכניס במקום. כשאני קמה בבוקר אני רוצה להתחיל את היום בספורט, כשאשב מול הטלויזיה היום ארצה להמרח בקרם. זה להכניס לתודעה שלנו הרגל חדש שיחליף את ה"רע".

עיקרון 3 – התניה חדשה

אנחנו עובדים בהתניות. זה מתקבע לנו במח. לדוגמא מגיע ערב, החושך יורד, נכנסת עייפות. מתיישבים אל מול הטלויזיה, שמים לנו משהו לנשנש ליד. ההרגלים שלנו מבוססים כל כך עמוק שזה מדהים לפעמים לבדוק אפילו להתקלח בסדר שונה, יש מצב שתרגישו עדיין מלוכלכים.

לכן עלינו ליצור התניות חדשות במקום שנרצה לשנות הרגל. נניח כל בוקר לשים שיר ולהתחיל להתנועע (במקום פלאפון), המח יתחיל להתרגל לעובדה שיש משהו חדש. להתיישב על הספה מול הטלויזיה ולהביא ערכת קרמים (במקום נישנוש). אנחנו למעשה יוצרים התניות חדשות, וככל שנחזור עליהן, זה מה שיתקבע.

עיקרון 4 – כמה שיותר קל ונוח

להתכונן ולדאוג שלא תהיה סיבה לא לעשות או קושי לעשות את הדבר החדש כלומר  שיהיה כמה שיותר קל לעשות. יכולה לספר לכם דוגמא אישית שהכנסתי את ההליכון לחדר השינה, כי אז אני לא יוצאת מהחדר בבוקר עד שלא עשיתי. אין לי תירוצים וקשיים שיש אנשים מסביב, שאני לא לבושה בהתאם, קל ונוח, כמה שיותר.  אם זה סיפור לעשות מדיטציה בערב יש פחות סיכוי שנעשה. אם נכין הכל ללחיצה על פליי בתנאים נוחים, כנראה שיש סיכוי שיותר נעשה.

עיקורון 5 – שיתוף

להכניס עוד מישהו לתמונה מאוד יכול לעזור. מישהו שיעשה איתנו ביחד, קובעים לדוגמא שכל יום אחד מאיתנו מכין סלט. או מישהו לספר לו שאנחנו מתחילים ממחר לאכול סלט כל יום. כשיש עוד מישהו בתמונה, זה יכול להרים ברגעי קושי, זה מדרבן כי יש התחייבות חיצונית ומי רוצה לצאת בפדיחה ובכלל ביחד זה יותר קל, כששניים כמובן בעניין.

אז מסכמת, חמישה עקרונות לשינוי הרגל "רע".

לבחור באמת, כולל מחירים

לחשוב מה כן, במקום מה לא

להכניס התניה חדשה

לדאוג שיהיה כמה שיותר קל ונוח

לשתף מישהו

יאלה תתחילו לשנות!