fbpx

ראיון עבודה – איך לעבור ראיון עבודה בהצלחה ולהתקבל לעבודה?

 איך לעבור ראיון עבודה? – לא פעם מתקשרת אליי אמא מודאגת ומספרת לי על הבן או הבת שלה שלא יודעים איך לעבור ראיון עבודה: "היא מוכשרת, חכמה, משדרת ביטחון אבל לא מוצאת עבודה". "הוא שולח כמויות של קורות חיים, מתעסק בזה יום ולילה ולא מוצא עבודה". אני שומעת מפי אנשים שהם אפילו לא מגיעים לשלב הראיונות ולא מבינים איך זה שאף אחד לא בוחר בהם. לצערי אין בהכרח קשר הדוק בין רמת הכישורים שלך, האדם או האישה המופלאה שאת לבין הסיכוי שתמצא/י מקום עבודה חדש.

הסיבה לקושי למצוא מקום עבודה חדש טמונה באחת מהגורמים הבאים:

קורות חיים שלא כתובים כהלכה – לקריאת מאמר בנושא 

חיפוש עבודה שלא נעשה כהלכה – לקריאת מאמר בנושא

קושי לעבור ראיון עבודה בהצלחה

קושי רגשי שעוצר אותנו שלא במודע – לקריאת מאמר בנושא

במאמר זה אתמקד בהעלאת עקרונות ורעיונות שיענו על השאלה איך לעבור ראיון עבודה. 

איך לעבור ראיון עבודה ולהתקבל לעבודה שרצינו?

על מנת להצליח לעבור ראיון עבודה עלינו להבין ראשית שהאדם שמראיין אותנו אמנם מייצג ארגון, בודק התאמה לתפקיד וניסיון אבל לפני כל אלה, הוא רוצה, במודע או שלא במודע, לרצות לפגוש אותנו בוקר בוקר. אם אנחנו מעוררים בו התנגדות, לא מתחברים אליו באופן כלשהו, למה שירצה לראות אותנו במשרד שלו או שלה, בפינת הקפה או בישיבות השבועיות. אז איך יוצרים את החיבור? איך משלבים בין מקצועיות להתחברות? איך "מוכרים" את עצמנו בצורה הטובה ביותר?

איך לעבור ראיון עבודה – שלב ההכנה

יש לעשות שיעורי בית לפני הגעה לראיון. לקרא על החברה המדוברת, ללמוד על התפקיד המדובר, להיות בקיא עד כמה שניתן אבל לשמור את זה לעצמנו.

יש לחשוב על שלושה מסרים שנרצה לומר על עצמנו בראיון בכל מצב. בלי קשר לשאלות שנישאל, מסרים שנמצא את הזמן המתאים לומר ויהיו לנו ברורים וחד משמעיים. מסרים שנוגעים ליכולות שלנו, לדברים המיוחדים בו או להתאמה המופלאה שלנו לתפקיד.

יש להתכונן לראיון, להתאמן שוב ושוב מול המראה, עם חברים, עם אנשי מקצוע. להכין תשובות לשאלות שברור שנישאל כמו למה פיטרו אותך, למה לא עבדת כך וכך שנים או למה לא עבדת באף מקום עבודה יותר משנה וחצי. להתאמן עד שיראה שאנחנו הכי ספונטניים ואותנטיים למרות שאת הרב תכננו מראש.

עלינו להתלבש באופן ייצוגי, רשמי יותר, לנעול נעליים מצוחצחות ולגהץ חולצות מכופתרות. גברים מגולחים ומסופרים. נשים מאופרות באופן קליל בלבד.

איך לעבור ראיון עבודה – שלב הכניסה לחדר

עלינו להיכנס לחדר מחויכים ושלווים, בלי להתלונן על איחור הראיון, על הקושי למצוא חניה או על החם בחדר. עלינו לשדר חיוביות, אופטימיות ושמחת חיים.

עלינו להתיישב בנינוחות, להסתכל בעיניים ולהמתין בנחת שהמראיין יתפנה אלינו.

כדאי ליצור שיחת "SMALL TALK" קצרה, אבל רק אם היא אותנטית. לשאול באופן מלאכותי על התמונות של הילדים בחדר יכול ליצור התנגדות שתהרוס את הראיון. להתלהב מהתמונות בחדר של קבוצת כדורגל אהודה יכול להתניע מצויין ראיון. העיקרון הוא יצירת קשר באופן טבעי, לא מתחנף, לא עשוי מדי.

איך לעבור ראיון עבודה – מהלך הראיון

מענה לשאלות – עלינו להיות ענייניים, תמציתיים ולתת תשובות מדוייקות למה שנשאלנו לגביו. התחמקות, מענה על משהו אחר, או אי דיוק יצרו תחושה של חוסר אמינות והסתרה. אם איננו מבינים שאלה, עלינו לשאול עד אשר נבין למה המראיין חותר.

שיווק עצמי –  עלינו לזכור שאין מדובר במפגש אינפורמטיבי, בו עלינו לתת פרטים ולספר את מה שכבר ידוע עלינו בקורות החיים. המפגש נועד לבחון, כמו בתהליך מכירה, האם ניתן לבצע בו סגירה, כלומר העסקה. העסקה פירושה, הצלחתי למכור את "עצמי". על מנת להצליח בכך עלינו לשווק את עצמנו, לספר על הצלחות שלנו, על אירועים שהדגישו את היחודיות שלנו במקומות עבודה קודמים, על כישורים ועוצמות שלנו. עלינו לשווק את הניסיון שלנו, את הידע שלנו, את האישיות שלנו. כל רגע, כל דקה אנחנו מחויבים ליצור את הרושם שהמראיין עוד לא ראה כלום. שלהעסיק אותנו יבטיח לו עתיד טוב יותר, תועלת גדולה עבורו באופן אישי, עבור המנהל הישיר שלי ועבור החברה כולה.

ראיון הדדי – יש אנשים המגיעים לראיון ובין אם הם כאלה בחייהם ובין אם לא, הופכים להיות מרצים. יוצרים מעין ביטול עצמי ולא מביאים לידי ביטוי את עצמם. עונים באופן עקבי לשאלות ובזה מסתכם הראיון. חשוב לזכור שראיון הוא הדדי. כדאי להגיע במוד של מראיין גם אם אני מתראיין. גם אנחנו בודקים התאמה למקום העבודה, לתפקיד, לתנאים, לתרבות הארגונית וכו. עלינו לשאול שאלות, לברר פרטים ולבחון אם מתאים לנו לעבוד שם. לשדר מסר שנרצה כל עבודה שיציעו לנו, בכל מקום שרק ירצה לקבל אותנו, לא מעלה את ערכנו בראיון, אלא להיפך, כי תמיד יעדיפו לשכור לעבודה אדם שמוערך יותר בשוק.

להזהר מהשתלטות ואיום על המראיין – עלינו לכבד את המראיין. לתת לו מקום ולתת לו להרגיש שהוא המרכז ולא אנחנו. דיבורים ארוכים על עצמנו, שאלת יותר מדי שאלות פרטיות או כלליות, נוכחות אגרסיבית מדי והשתלטות על הראיון, עלולים ליצור רושם שמדובר כאן באדם תוקפן, חסר רגישות או מרוכז בעצמו. יש מקום להביא צניעות, ענווה ולזכור שהמראיין משקיע מזמנו, מרצו ומיטב משאביו על מנת להפיק את המיטב מהפגישה שלנו.

אותנטיות – מראיינים, ביחוד וותיקים, ידעו לקרוא אותנו בשניות. הם יודעים לזהות זיוף, מלאכותיות, חוסר אמון, ובוודאי שקרים. עלינו להיות מי שאנחנו, אותנטיים, טבעיים ככל שניתן. לענות ולהביא גם את החסרונות שלנו, גם את המגבלות והפגמים שלנו

התאמה לתפקיד – אם אנחנו מתראיינים לתפקיד ניהולי עלינו להביא אל הראיון מנהיגות, יצירתיות, ביטחון, השפעה. אם אנחנו מתראיינים לתפקיד אדמניסטרטיבי נביא לראיון סדר, ארגון, משמעת, דיוק. אם אנחנו מתראיינים לתפקיד של מכירות נביא לראיון אנרגיות גבוהות של חיים, עמידות גבוהה, יוזמה, חריצות. עלינו להתאים את עצמנו לתפקיד המיועד ולהדגיש צדדים באישיותנו שיסייעו לנו להעביר את הרושם שיש לנו מה שנחוץ לתפקיד.

איך לעבור ראיון עבודה – סיום הראיון

מומלץ לסיים את הראיון בהצהרה חד משמעית שאנחנו מאוד מתלהבים מהמשרה ומאוד רוצים בה, שנשמח לתרום לחברה ושאנחנו מתאימים לתפקיד.

כדאי לשאול מה היא דעתו של המראיין על התאמתנו לתפקיד ולחברה.

חשוב לשאול מהו המשך התהליך מכאן ומתי בדיוק נקבל תשובה.

כאשר מרגישים שיש חיבור למראיין אפשר להעז ולבקש ממנו פידבק, ותתפלאו כמה אפשר ללמוד משאלה כזו.

לאורך כל הראיון חשוב להסתכל אל תוך עיני המראיין. לא באופן נועץ עיניים, לא באופן בוחן וביקורתי, לא באופן מלחיץ. להסתכל בעיניים בטוחות, שלוות.

חשוב לציין כי יש תפקידים שדורשים התאמות מיוחדות והמאמר הזה לא רבלנטי עבורם.  לעתים יהיה עדיף שנתלבש באופן מופגן וקיצוני יותר, שנאמר דברים באופן שונה או שנשדר מסרים אחרים. המאמר נוגע ברב התפקידים המוצעים במשק, אבל הפעילו שיקול דעת.

בכל ראיונות העבודה עלינו להקפיד על שלושה עקרונות:

  • יצירת קשר – כי זה המפתח החשוב ביותר להשפעה על אנשים.
  • יצירת חוויה – ככל שהראיון יהיה מעניין, שונה, חוויתי, מבחינה חיובית כמובן, נהיה זכירים, נהיה חקוקים, נגדיל את הסיכוי לקבל הזמנה לראיון נוסף או לקבל את העבודה.
  • יצירת הבטחה – עלינו ליצור הבטחה עתידית לגבי הפוטנציאל הגלום בנו, לגבי הרווח הגדול שנוכל להביא לארגון, לגבי הכדאיות של ההעסקה שלנו.

ואם בכל זאת אתם מתקשים לעבור ראיון עבודה בהצלחה, בקשו עזרה. יש הרבה גורמים מקצועיים שיוכלו לתת לכם פידבק חיוני ומשמעותי. לעולם אנחנו עיוורים אצל עצמנו ולא נדע לזהות את המגבלות שלנו בראיון עבודה. לעיתים  אנחנו משדרים מסרים השונים ממה שאנחנו חושבים ומרגישים, לעיתים אנחנו חסרי מודעות לגבי סגנון התקשרת שלנו, סגנון ההתחברות שלנו ויכולת ההשפעה שלנו. אדם חיצוני, יוכל לעשות זאת ביתר קלות.

לעזרה בהכנות לראיון עבודה ובכל נושא אחר צרו איתנו קשר

כתיבת תגובה