fbpx

אימון אישי – למה חשוב להגדיר מטרות ויעדים ואיך עושים את זה?

באימון אישי אנחנו לומדים כי לא מספיק לחלום, או כמו ששמעתי לא מכבר "תנין שרק חולם, הופך לארנק".
חשוב להגדיר בדיוק מה ומתי. ככל שנגדיר בצורה בהירה, מדויקת את מה שאנחנו רוצים להשיג, נגדיל את הסיכוי להשיג זאת.
ברגע שמגדירים באופן מדויק את המטרה, ברגע שבוחרים בחירה מדויקת של מטרה, מתפנה לנו יותר אנרגיה להשגת המטרה ובמקום להיות עסוקים בשאלה "מה אנחנו רוצים", אנחנו עסוקים בהשגת המטרה.

כאשר אנחנו יודעים בדיוק לאן אנחנו רוצים להגיע, באופן לא מודע, אנחנו מכינים את עצמנו,  נפשית, מנטלית ואפילו פיזית לכך בדיוק. ככל שאנחנו קונקרטיים, אנחנו משיגים דברים קונקרטיים. תחשבו על תקופה שבה אתם רוצים לצאת לחופשה. אתם מתלבטים, לאן, לצפון, לחו"ל, אולי לחופשת סקי. לכמה זמן, עם מי, מה כדאי, כמה אנרגיה מושקעת כאן. לעומת זאת ברגע שהחלטתם, פריז, חמישה ימים, בן זוגי, אני ועוד זוג. כמה אנרגיה מתפנה. אז אפשר ללכת ולבדוק מסלולים, להכין רשימת ציוד דרוש. אז אפשר להיות פנויים להשיג את המטרה. בשלב מאוד מוקדם באימון האישי מתמקדים בהגדרת המטרה. משימה שמתבררת פעמים רבות כלא פשוטה בכלל. רב האנשים שמגיעים לאימון אינם יודעים בדיוק מה הם רוצים. למעשה רב האנשים בכלל, אינם יודעים להגדיר במדויק מה הם רוצים. קשה מאוד לצאת לנסיעה בה אין לך מושג מה היעד שלך. בדיוק בשביל זה צריך רשימת יעדים אישיים.

 

לרב במטרות שלנו מתחבאות מטרות נוספות שחשוב להכיר בהן. לפעמים מישהו רוצה להוריד במשקל כי הוא רוצה להרגיש גברי. אז נכון שכשהוא ירגיש חתיך זה יוסיף לביטחון שלו, אבל לגבריות שלו? לעתים הוא עדיין ירגיש ילד או נשי. חשוב להכיר ברצונות שלנו, בתוצאות הסופיות אליהן נרצה להגיע. ברגע שעוסקים במטרה שלנו, בתוצאות הרצויות לנו, בשינוי המציאות שלנו, אנחנו כבר למעשה מרשים לעצמנו להיות ולו לרגע במקום הרצוי, האופטימלי. ככל שנדבר על כך בפרטים, נעז להגיד את זה, כבר התקדמנו. בפועל המטרה הרחוקה נראית כמשהו מאוד גדול כמו הר שעלינו לטפס עליו ללא כל כלים, יכולות ומיומנויות לעשות את זה. לכן חשוב לא לעסוק בדרך להגשמת המטרה, באיך נגיע למטרה שלנו אלא במטרה בלבד.

 

תרגיל אישי בהגדרת מטרות ויעדים

כתבו כתבה המתארת אתכם לאחר שהשגתם מטרה שביקשתם להשיג. על הכתבה להיות מפורטת מאוד, עד לכדי פרטים כמו מה נלבש, מהו סדר היום שלנו, מה נאכל, מה נחשוב, מה נרגיש, עם מי ניפגש, אילו קשרים יהיו לנו, כמובן בהתאם למטרה שנרצה להשיג.

לאחר שבחנו את המטרה המוצהרת והמטרות הסמויות שנרצה להשיג, עלינו לבחור מטרה אחת ברורה. מטרה שתנוסח באופן חיובי, עם מילים חיוביות בלבד. זאת על מנת לצקת במוחנו את רעיון השינוי המבוקש כלשונו.  לדוגמא: אני רוצה להרגיש גברי יותר.

אנשים רבים מגדירים לעצמם מטרות מסוג זה אבל נשארים במקום הזה. מקום שאינו מכוון אותנו לכיוון ברור ומדוייק. מה זה אומר להרגיש גברי? מה אשנה? במה להתמקד? זוהי אמירה כללית וערטילאית. לכן השלב הבא יהיה לבחור אמצעי אחד, אותו נבחר אשר יעיד שהשגנו את המטרה. ניתן לבחור אמצעים רבים שיעידו שאני מרגיש גברי יותר: אני מתחיל עם בחורות, אני קונה לעצמי בגדים, נשים מתחילות איתי וכן הלאה. ישנן דרכים רבות להרגיש גברי, כרגע בוחרים באמצעי אחד. מיקוד שמסייע לנו להשיג את המטרה, באופן ברור יותר.

נניח שבחרתי באמצעי – אני מתחיל עם בחורות. אמצעי ממוקד,ברור, אקטיבי, חיובי.

השלב הבא הוא לקבוע יעדים – מה אני עושה בדיוק ומתי. היעדים הם מדידים ותחומים בזמן. אלו נקודות ציון.  לדוגמא : אני מתחיל עם בחורה אחת עד יום חמישי.

רשימת יעדים אישיים הזו תעזור לך להשיג את המטאות שלך.

חשוב לקבוע תחילה יעדים קטנים מאוד.  שינוי אחד קטן יומיומי או פעם אחת עד כמה פעמים ספורות במשך השבוע ובכל פעם להגדיל את המינונים. אנו נוטים להתלהבות בהתחלה. בדיוק כמו שחלקנו חווה בבית ספר (כנראה שבעיקר בנות) כשהשקענו בשער מקושט למחברת בתחילת השנה. לאחר מכן גם הדף ראשון כתוב יפה וככל שמתקדמים פחות ופחות מבינים את הכתב. לא מזמן ביקרתי אצל השיננית ונבהלתי מדלקת החניכיים שיש לי וממה שהיא אמרה לי. קניתי את כל התכשירים והקיסמים למיניהם. ביומיים הראשונים עשיתי הכל, ולא סתם התלהבתי לעשות זאת. בהמשך השבוע הסתפקתי ביום כן ויום לא. כך המשיך תהליך ההזנחה עד ששבועיים אחרי חזרתי לציחצוח שיניים רגיל וזנחתי את כל התכשירים והמכשירים למיניהם.  "תסמין השיננית" הוא תסמין שכולנו לוקים בו כאשר אנו רוצים לבצע שינוי. לכן העניין להפוך את זה לכיף, למעניין או לפחות למטלה קטנה ולא מעיקה. בצעדים קטנים ובטוחים כך שלאט לאט נראה את הרווח ונתרגל למאמץ.

קביעת רשימת היעדים חשובה מאחר והיא למעשה רותמת אותנו לתהליך של שינוי, עוד לפני שברור לנו כיצד נעשה אותו. לפני שהגדרנו מה נעשה בדרך להשגת המטרה, הגדרנו יעדים קטנים ומדידים שכבר נוכל לשנות. עוד לפני שעברנו תהליך של שינוי, עוד לפני שהתמודדנו עם הפחדים הגדולים לנו. להתחיל עם בחורה אחת בשבוע יכול להיות מאיים מאוד עבור חלק מהגברים ולכן יהיה זה יעד גדול מדי עבורם. ברב האימונים עם גברים שחוששים מלפתוח בשיחה עם אישה, אנחנו מגדירים יעד אחר – היעד הוא לקבל סירוב מאישה.

מודל קביעת המטרות הוא "מודל מאי" = מ- מטרה, א- אמצעי, י- יעד. מודל שנוכל לעשות בו שימוש להשגת מטרות גדולות וחשובות אך גם ביום יום, בהגדרת מטרות קטנות יותר. לדוגמא כאשר אנחנו מתכוננים לישיבה, מפגש כלשהו. חשוב מאוד לשאול את עצמנו, מה המטרה שלנו. מה אנחנו רוצים להשיג בפגישה הזו, מה האמצעי שיעיד שהשגנו ואיזה יעד אנחנו קובעים לעצמנו. הכלי הפשוט הזה מסייע לנו להתמקד ולהשיג הרבה יותר בפגישות חשובות, בישיבות רק בגלל שאנחנו יודעים בדיוק לאן אנחנו מכוונים. רק בגלל שאנחנו לוקחים אחריות על גורל אותן פגישות, אנחנו מובילים, אנחנו המחליטים. לעיתים השימוש במודל "מאי" מאפשר לנו לדלג על שלב התכנית. אנחנו כל כך ממוקדים בתוצאה ואנחנו נוביל את עצמנו להשגתה. מתאמנים רבים הגיעו אליי לאימון שחשבנו שיתמשך כמה חודשים, ועצם ההגדרה המדוייקת של המטרה גרמה להם לעשות שינוי של קפיצת מדרגה משמעותית בלי כל תהליך שינוי, לכאורה.

 

מודל "מאי" לקביעת מטרות ויעדים

אימון אישי - מטרות מודל מאי

משימה אישית בהגדרת מטרות ויעדים

הגדירו מטרה שתרצו להשיג – הגדירו אותה במילים חיוביות ואקטיביות בלבד. כעת כתבו מספר אמצעים שיכולים להעיד כי השגתם את המטרה. בחרו אמצעי אחד בלבד אליו אתם רוצים לכוון. כעת הפכו את האמצעי ליעד מדיד ותחום בזמן. עדיף להתחיל בהגדרת מטרה בהתייחס למשימה יומיומית כמו שיחה עם בן הזוג, שיחה עם עובד, יציאה לדייט וכו'. לאחר מכן כדאי לבחור מטרות ארוכות טווח יותר ויותר.

דוגמא להגדרת מטרות – קטעים מהתכתבות עם מתאמנת

היי גלית, כפי שביקשת אני כותבת לך מדוע הגעתי אלייך: המטרות שלי מהאימון האישי הן להיות בטוחה בעצמי יותר, להפסיק לכעוס על עצמי כל כך על מה שלא עשיתי ולא הצלחתי בו ולהצליח יותר. להפסיק לחשוב כל הזמן מה בן הזוג חושב עליי ועל מה שאני עושה ולבקש ממנו אישור על כל דבר. יש לי כל מיני דברים שאני רוצה כבר שנים לעשות אבל אני תקועה ולא עושה כלום חוץ מהשגרה.

תפרידי את המטרות לסעיפים נפרדים. כתבי אותן באופן חיובי כמו שדיברנו בפגישה.

  1. יותר ביטחון עצמי
  2. להצליח יותר במה שאני עושה
  3. להחליט על דברים לבד בלי בן זוגי
  4. לעשות דברים שאני רוצה לעשות שנים

מה יעיד שהשגת כל מטרה שכתבת כאן?

מה שיעיד הוא שאני עושה יותר. שהיום יום שלי נראה אחרת ולא כמו משהו שחוזר על עצמו. שאני פחות אשתף את בן הזוג שלי בכל דבר. שאני אעיז ללכת לראיונות עבודה. שאם אמרתי משהו, אני לא אחשוב אלף פעמים אם זה היה טוב שאמרתי אותו. אולי אני אוהב את עצמי יותר. זה נשמע בנאלי אבל אני חושבת שכך ארגיש.

אני כל כך מסכימה איתך שהכי חשוב הוא שתאהבי את עצמך. זה בסיס להצלחה ולהרגשה טובה. על מנת להתקדם לשם, בואי תגדירי בבהירות עבור כל מטרה בנפרד, איזה אמצעי את יכולה לבחור שיעיד שהשגת את המטרה הספציפית הזו.

בטחון עצמי – מה שיעיד הוא שאזרום יותר בשיחה עם אנשים, שאגיד יותר דברים

הצלחה –  מה שיעיד הוא שאעבור בהצלחה את מבחני המיון לעבודה חדשה.

החלטות לבד – מה שיעיד הוא שאשתף פחות את בן הזוג שלי

לעשות דברים – מה שיעיד הוא שארשם סוף סוף ללימודי ראיית חשבון.

כעת, למרות שלא ברורה לך הדרך ואיך תשיגי את המטרות והאמצעים שבחרת, תחשבי על יעדים מדידים שתרצי לקחת על עצמך לכל מטרה. כמו שהתחלנו לעשות בפגישה.

בטחון עצמי – פעם ביום אני מספרת למישהו בעבודה משהו חדש עליי.

הצלחה – אני שולחת קורות חיים ומתקבלת למבחני מיון עד סוף החודש (אני יודעת שכתבתי שאני רוצה לעבור אותם ,אבל חשבתי שגם אם אשלח קורות חיים ואלך זו התקדמות גדולה בשבילי).

החלטות לבד – אני משתפת את בן זוגי בהתלבטויות שלי רק פעם בשבוע. אמאללללללה.

לעשות דברים – אני מבררת על לימודים עד סוך החודש.

 

אם אהבתם את הפוסט אולי הגיע הזמן לקרוא את המאמר שלנו: מהו אימון אישי לחיים או את המאמר שלנו איך עוברים מהגדרת מטרה לבניית תכנית עבודה?

כתיבת תגובה