fbpx

ייעוץ זוגי – איך לא להוציא שלדים מהארון בויכוח זוגי?

מחילוקי דעות, ויכוחים וכעסים בזוגיות, אי אפשר להימנע. טבעי להרגיש כעס דווקא מול אנשים הקרובים לנו במיוחד. הבעיה המרכזית היא, שכשמגיעים לויכוח עם בן הזוג, אנחנו הופכים להיות אנשים אחרים. מלאי כעס, רוצים לפגוע, לא מבינים כיצד בן/בת הזוג שלי לא מבינים אותנו, שולפים את חיצי הרעל ולא חושבים על הדקה שאחרי. מנסים בכח לשכנע האחד את השני בצדקתנו, ורק מקבעים זה את דעתו של זה ובדרך אוגרים מטענים של כעסים, תסכולים, אכזבות, חוסר אונים ופגיעות. על מנת להצליח ולדבר באופן שיהיה מקדם, מכבד ומועיל עלינו לרצות קודם כל להבין האחד את השני. עצם ההבנה היא המטרה המרכזית של השיחה בניגוד לאוטומט שלנו שרוצה להגיע להסכמה. דבר שיגדל הסיכוי לעשותו אם תהיה הבנה בין בני הזוג. אם כן המטרה הראשונה – היא להגיע להבנות והמטרה השניה – היא להגיע להסכמות או להשלמות. לא תמיד נגיע להסכמות מאחר ואנחנו אנשים שונים עם מחשבות ורצונות אחרים. לעיתים נשלים עם הפער הזה, נקבל את הפער הזה ונמשיך הלאה.

 על מנת להתחיל בשיחה מקדמת יש ליצור את תנאי הפתיחה הבאים :

יוצרים שיחה בתנאים מתאימים לשניכם – זמן, מקום

מדריך לקרבה בזוגיות

נושמים עמוק, מסתכלים אחד לשני בעיניים ונזכרים במטרות: כשנבין אחד את השני כבר לא נכעס כל כך, כשנבין אחד את השני נוכל להגיע להסכמה או להשלמה עם הפער בינינו.

מתמודדים עם קשיים וחוסר נוחות שעולים שוב ושוב – לא דוחים, לא צוברים, לא מתעלמים. הבחירה היא בין השלמה, קבלה לבין שינוי – את שניהם ניתן לעשות לבד או עם בן/בת הזוג

במהלך השיחה יש להקפיד על הכללים הבאים:

לא מאיימים – עוסקים בכאן ועכשיו.

לא מביאים האשמות וסיפורי עבר – עוסקים בכאן ועכשיו.

לא מכלילים – תמיד, אף פעם… – עוסקים בכאן ועכשיו.

בוחרים נקודתית על מה מדברים.

הצד המתלונן ידבר על עצמו, מה הוא מרגיש, מה זה עושה לו ויבקש במקום להתלונן. כאשר הוא מבקש הוא יהיה גם אחראי לוודא שאכן מבינים אותו.

הצד המקשיב ישאל שאלות במטרה להבין עד הסוף למה השני מתכוון ומה הוא חושב ומרגיש, זאת לפני שהוא מביא את עצמו ומדבר על עצמו.

בהקשבה חשוב לא להניח הנחות, לא לפרש, לא להסיק מסקנות – לשאול, לשאול ולשאול.

בסיום רק אם נמצאים במקום הרגשי הזה כדאי להתפייס או לבקש סליחה, תוך דגש על הבנה רגשית של הצד השני. סליחה היא אפקטיבית כאשר אנחנו מבהירים שאנחנו מתנצלים על הכאב הרגשי הספציפי שגרמנו.

זה בסדר לסיים ויכוח  ואפילו ללכת לישון אחרי ויכוח גם לא בחיבוק ולקחת זמן להכיל, לתת לדברים לשקוע.

שיחה שאינה עומדת בתנאים הללו יכולה להיות הרסנית לכן חשוב לעצור שיחות לא מקדמות ולקבוע מועד אחר.

קרבה בזוגיות - מתנה

כתיבת תגובה