fbpx

להפחית את הביקורת העצמית | גלית קדמי ביבר | טיפול אישי | קידום אישי

כשאנחנו מרגישים רע, ריקנות, מועקה כלשהי, לא בא לנו לחוות חוויות, לא בא לנו לשנות תפיסה ולפרש את המציאות כחיובית. ההיפך מכך, אנחנו רואים את המציאות אפילו "שחורה" יותר.

על הקשר ההדוק בין דיכאון לבין הערכה עצמית נמוכה ניתן ללמוד מספרו של ד"ר ברנס  "בוחרים להרגיש טוב". ככל שמצב הרוח שלנו ירוד נרגיש נכשלים בחוכמה, בהישגים, במעמד חברתי, במראה חיצוני, בבריאות ובכוח הפיזי. הקשר הזה פועל גם מהצד השני, כאשר דימוי עצמי נמוך מזין את הדיכאון. במצב רוח דכאוני מחשבות שליליות לא מזוהות על ידינו כלא הגיוניות ואנו משוכנעים שאנחנו חסרי ערך עד כדי כך שנשכנע את הסובבים אותנו. ככל שהסביבה "תקנה" את המחשבה שאותו אדם בדיכאון הוא חסר ערך, כך הוא ידעך וישקע יותר ויותר בדיכאון.

אם בכל זאת נרצה לעודד אדם בדיכאון ולהראות לו שהוא לא חסר ערך בדרך כלל ניטה להצביע בפניו על הישגים, כישרונות שלו, אפילו מראה חיצוני. כל אלה מבססים הערכה חיצונית אך לא יוצרים תחושת ערך פנימית. גם אם יאהבו אותך, יחשבו עליך טובות, יהיו לך ידידים איכפתיים לא בהכרח תעלה ההערכה האישית שלך.

לכן כשאנחנו במצב רוח ירוד, עדיף לבחון את המחשבות שלנו. עדיף להפחית את הביקורת העצמית שלנו.

כאשר המחשבות אינן מעוותות, כאשר אין ביקורת, אין סיכוי להרגיש הערכה עצמית ירודה או דיכאון. לכן המטרה להפוך את דרך החשיבה ומכאן רגשות והתנהגות.

עיוות שכיח במצב רוח ירוד הוא "הכל או כלום". בפגישה עסקית או בדייט לא הייתי מבריק במיוחד, אז עדיף לא לצאת יותר לפגישות כאלה. אזור מסוים בבית מוזנח, אז נזניח את הבית כולו. במשך שנה העסק שהקמתי לא התרומם,  אז אין סיכוי שאצליח בעסקים.

אומללות פנימית מוכיחה שאתה חושב שאתה חסר ערך לא שאתה חסר ערך.

האם כשאני שמח זה אומר שאני מוצלח במיוחד? אנחנו פועלים לפתח את ההערכה העצמית שלנו, סוללים דרכים במשך שנים על מנת ליצור לעצמנו ערך. אך העובדה היא שכל אדם הוא בעל ערך – כל מה שיש לעשות הוא להשתיק את קול הביקורת הפנימית ההורס אותה.

ד"ר ברנס מציע כמה  שיטות להתמודדות עם הביקורת העצמית. אתמקד כאן באחת שהוכיחה את עצמה עם מתאמנים רבים.

א. נזהה ונרשום מחשבות ביקורתיות.

ב. נלמד להבין מדוע מחשבות אלו מעוותות.

ג. נתרגל כתיבת תגובות הגיוניות למחשבות אלו.

בדרך זו נזהה את המחשבות האוטומטיות שלנו, הביקורת עצמית שלנו שמגיעה בכל רגע של דכדוך, כישלון או אפילו הצלחה יתרה. בעצם המענה החוזר לאותן מחשבות, נאמן את עצמנו להפנים מחשבות אוטומטיות חדשות.

בכתיבת התגובות ההגיוניות חשוב להתייחס בפשטות ולא לכתוב דברים שלא משוכנעים בהם. עלינו להאמין להפרכת המחשבה האוטומטית שלנו. אפשר להיעזר באנשים נוספים על מנת ליצור מחשבות ותשובות חדשות.

במחשבות אוטומטיות אין לכתוב תיאור של תגובות רגשיות כמו אני מרגיש מדוכדך אלא רק את המחשבה שיצרה את הרגש.

דוגמא

אני לא יודעת לעשות שיווק ואף פעם לא אדע

תשובה הגיונית : רק אתמול הצגתי את עצמי בהצלחה ואני לומדת בימים אלה לשווק יותר טוב את עצמי ואת העסק שלי.

אני תמיד נכשל בפגישה עם אנשים שמאיימים עליי ואין לי סיכוי

תשובה הגיונית : בעבר נחלתי הצלחות כשהצגתי מול אנשים שלא הכרתי, גם הפעם אתכונן היטב לקראת הפגישה ויש סיכוי שאצליח

אין סיכוי שיסתכלו עליי כמו שמסתכלים עליה, אני כל כך לא נשית לעומתה

תשובה הגיונית : אני לא רוצה שיסתכלו עליי כמו שמסתכלים עליה, אנחנו שונות וגם התפיסה של אנשים לגבי נשיות היא שונה. זה תלוי בי אם ארצה להרגיש ולהפגין נשיות.

כתיבת תגובה