fbpx

ריקנות – מה זה ריקנות ואיך מתמודדים איתה

ריקנות היא רגש שקשה להתמודד אתו. קשה להבין אותו. מעין תחושה, עמומה שמשתלטת עלינו, ומוצאת אותנו לא מוכנים וערוכים להתמודדות איתה. המייחד אותה הוא החוסר אונים מולה, מתוך הקושי לגעת בה עד הסוף. דרך השפה , דרך ההיגיון או אפילו לאתר אותה דרך הבנות רגשיות מוכרות. בדרך כלל אנחנו נוטים ליחס ריקנות לחסך חיצוני. בעיקר למשהו שאנחנו רוצים לקבל מבחוץ. חברות, אהבה, זוגיות, עניין ועוד. כל אחד כיד הדמיון הטובה עליו.

היא יכולה לעורר אותנו לפעולה, כמו להתקשר למישהו, לבקש משהו , להיפגש, אך למרות העשייה ואפילו הקבלה שקיבלנו מבחוץ, נחוש החמצה, חוסר סיפוק או אפילו תעלה השאלה “בשביל מה פעלנו הרי לא באמת קיבלנו את מה שרצינו.”

העניין עם ריקנות לא פשוט. כי יחד איתה עולה תחושה של אין משמעות. הרי אם ריק לי, איך ארגיש שיש משמעות בחיי? שיש ערך לחיי?אז אחרי שבדקתי את הנושא עם אנשים שמגיעים אלי, וכמובן ובעיקר עם עצמי, מצאתי דרך להבין אותה קצת יותר ולתת לה מענה. גם אם לא מושלם אך עדיין, אותי לפחות הוא מצליח להרגיע.

המושג ריקנות הוא ההיפך ממלאות. (ריק מול מלא).

כלומר בחווית הריקנות, אנו חווים עצמינו כלא שלמים – יש חסך במשהו, שלא מאפשר תחושה של מלאות. כדי שנוכל להבין את החסך שלנו, לדייק אותו ולהיות איתו במגע, משתמשת בשיטת השאלות, המזכירה את שיטתה של ביירון קייטי. שאלות ממוקדות וממקדות, להבין ומתוך כך לפעול.

דוגמה לשאלות ממקדות:

האם אני מרגישה ריקנות?
התשובה שעולה מיד היא כן. והסיבה לכך היא שאני לא בזוגיות. רק זוגיות יכולה למלא אותי ולהעלים את הריקנות שבי.

האם זה וודאי שכך הייתי מרגישה אם הייתי בזוגיות?
ברור שכן.

מה המחשבה הזו עושה לי?
רע. שאני לא מספיק. לא מספיק יפה , לא מספיק מושכת. לא מספיק זה וזה ועוד מזה. לכן אני לא בזוגיות.

מי אהיה בלי המחשבה הזו?
אהיה שמחה, מאושרת, ארגיש יפה, נחשקת ומלאה באהבה עצמית.

איך תשנה התחושה הזו את המציאות שלי ?

ארגיש בעלת ערך ומשמעות ואולי אז אוכל לבנות זוגיות. אסתובב בעולם עם תחושה של "מגיע לי".

מתוך השאלות ששאלתי, הבנתי שהריקנות עבורי, היא לא החסך בזוגיות. היא חסך באהבה וערך עצמיים, תחושה שאני בעצם לא מספיק. לא מספיק שווה , ומשמעותית, לכן אף אחד לא רוצה אותי. כלומר אני כל הזמן בפחד , או טירפוד והימנעות מזוגיות, כדי לא להרגיש את החוויה הקשה הזו.

איך משנים?

כותבים חמש תכונות אהובות והופכים אותן לסיבות טובות לאהבה עצמית וזוגית או כלדבר אחר.

כל יום מעיזים לעשות מעשה אחד קטן, שלא עשינו לפני. להירשם לאתר, ליזום שיחות, להעיז לפלרטט. ועוד.

כתיבת תגובה