fbpx

איך להתמודד עם היציאה מהשגרה בחופש הגדול?

איך שורדים את החופש הגדול…

החופש הגדול

היציאה לחופש הגדול משבשת את שגרת היום יום שלנו ומתקבלת על ידינו באופנים שונים. יש הורים שמאוד שמחים על ההקלה שביציאה ממסגרות נוקשות, שמייצרות עבורם נטל נוסף של השקמות מוקדמות, סיוע בהכנת שיעורי בית ודאגה לסדר יום קבוע ומתוכנן. יש הורים שמאוד פוחדים מהחופש הגדול , שממש חווים התקף חרדה מהבילוי האינטנסיבי עם הילדים, מהעיסוק הבלתי פוסק בלייצר פעילויות לילדים, מלהתמודד עם זמן חופשי ולא מוגדר. משיחות עם הורים עולה שהציפייה או הפחד מהחופש הגדול הוא תלוי מספר קריטריונים: גיל הילדים, תחום העבודה של ההורים, האפשרויות הכלכליות והסיוע שניתן לקבל מהסביבה הקרובה. אלו האמירות שאנחנו, ההורים, אומרים לעצמנו כשאנחנו מתמודדים עם היציאה לחופש הגדול. "אם רק היה לי הרבה כסף", "אם היו לי הורים תומכים", "אם הייתי מורה", בנתיים עד שהילדים יגדלו אני אשרוד את הסיוט הזה שאמנם נקרא החופש הגדול, אבל עבור חלק מההורים מהווה "האיום הגדול". אולי אפשר אחרת? אולי אפשרי ליצור חופש גדול אחר? איך עושים את זה?

להלן כמה טיפים שיאפשרו לכם להתמודד בגדול עם היציאה מהשגרה בחופש בגדול :

  1. להגדיר – עלינו להחליט מה אנחנו רוצים שהחופש הגדול יהווה עבורנו. איזה תפקיד ראוי שיעשה בתקופת החיים העכשווית שלנו. האם זו הזדמנות לעצור רגע, האם זה זמן האיכות שאנחנו רוצים לבלות עם הילדים שלנו, האם זו הזדמנות לפרוק עול מאחריות, האם זו אפשרות לפתח את כישורי הילדים שלנו, האם נרצה השנה ליצור סידור הולם לילדים אבל להמשיך כמה שיותר את השגרה שלנו ההורים.
  2. להתכונן – לא להיות מופתעים בתאריך האחד ביולי ללא הכנות מוקדמות רק בגלל שכל כך פחדנו לעסוק בכך. לברר ולרשום לחוגים, לקייטנות, ליצור סדר חודשי, שבועי ואפילו יומי שיאפשר לנו את המציאות שאנחנו רוצים ליצור בחופש הגדול.
  3. להבין שלא נהפוך להיות אנשים אחרים רק בגלל שמגיע החופש הגדול – הנטייה שלנו לחשוב שהנה החופש הזה אני אהפוך להיות אם השנה הפעילה, או שפתאום  אהפוך לאב חברותי שיוצר קשרים חברתיים עם אבות נוספים, שפתאום נהיה משפחה של טבע שיוצאת לטיולים וקמפין. חלומות ששזורים בהשוואות שלנו אל מול הורים אחרים, סופם להתנפץ אפילו בחוזקה יותר בחופש הגדול. יש להתאים את התכניות לאופי המשפחתי, ההורי ולאופי של הילדים שלנו.
  4. לשתף – ככל שהילדים גדולים אפשר ורצוי לשתף אותם בהתלבטויות, בתוכניות ולפעמים נופתע כמה פתרונות יצירתיים נוכל לקבל מהם. החופש הגדול הוא שלהם ולאחר שאנחנו קובעים את גבולות הגזרה, את מה שמשרת אותנו ההורים נאמנה, נוכל לשלב את הרצונות של הילדים שלנו.
  5. ליצור שגרה בחוסר השגרה – למרות שהילדים משדרים לנו חופש, למרות שהילדים מבקשים שנניח להם, למרות שזה נראה לנו נוקשה, מה שיאפשר חופש גדול רגוע, נינוח, לא מלווה ברגרסיות רגשיות והתנהגויות הוא שגרה. שגרה ברורה של סדר יום נחוצה ככל שהילדים קטנים אבל תסייע גם לילדים בוגרים יותר.
  6. להעזר ולהבין שאי אפשר אותו הדבר –  ישנם הורים שבוחרים לקחת חופש ממושך על מנת להתרכז בילדים, אך ישנם הורים שממשיכים לעבוד ולעסוק בכל המשימות השוטפות ורק מוסיפים לעצמם את משימות החופש הגדול. בפועל, להמשיך אותו הדבר משמעותו לקרוס. על מנת להתמודד טכנית ורגשית עם החופש הגדול עלינו להיעזר. להיעזר בבני/בנות הזוג לחלוקת תפקידים מהודקת יותר, להיעזר בחברים ליצירת שותפויות העסקה ושמירה על הילדים, להיעזר ביוזמות משפחתיות.
  7. לא לשכוח אותנו!!! – להורים רבים יש נטייה לשים את עצמם ואת הזוגיות שלהם ב"הולד" למשך החופש הגדול. הזנחה עצמית וזוגית כרוכה במחירים של תשישות פיזית ונפשית, ירידה בהערכה העצמית ופגיעה במערכות יחסים חשובות לנו כמו הזוגיות שלנו. מאחר ומצב "מלחמה" ותחושת "השרדות" היא אוטומט ולא מצב מציאותי אמיתי שכרוך בחופש הגדול. עלינו להתייחס גם לעצמנו ואפילו עוד יותר בתקופה זו של התמודדות אינטנסיבית עם הילדים. ליצור לעצמנו זמני עצירה, זמן זוגיות, לבדוק מה מזין אותנו ומה מטעין אותנו באנרגיות של שמחה והתחדשות ולזכור שאבא ואמא שמחים וחיוביים, רגועים ומרוצים יהיו תמיד הורים טובים יותר לילדיהם, בייחוד בחופש הגדול.

כתיבת תגובה