fbpx

סוד התשוקה בעסקים – איך לחזור ליזום, לקדם ולהתרגש מהעסק שלנו?

מרגישים שכבר אין לכם חשק לקום בבוקר לעסק שלכם? אתם פחות יוזמים, פחות אכפת לכם, פחות מתרגשים מהעסק שלכם? מחכים שיגיע כבר יום חמישי ותתרגשו ממשחק הכדורסל? או שאולי אלו העובדים שלכם שנראה שלא ממש מחוברים?

בעלי עסקים רבים חווים בשנים הראשונות של הקמת העסק התרגשות גדולה. ממש כמו בהתאהבות, הלב פועם, האהבה עיוורת, הם קמים בוקר בוקר לעבודה מלאי תשוקה. שמחים וגאים בעצמם שהגשימו את חלום חייהם ופתחו עסק, מלאי תקוות ומטרות להגדלת העסק ולהתפתחות שלו לעבר החזון המיוחל. אך כעבור כמה שנים, התשוקה יורדת. כבר אין כח להזיז מהלכים, פחות הולכים לפגישות, פחות משנים ונכנסים לשגרה מעייפת. ההתמודדות עם הקשיים בדרך, המפגש עם המציאות העסקית והאתגרים השונים, מביאים לימים של מצב רוח ירוד ושחיקה מאוד גדולה.

אז מה עושים? איך מעוררים את התשוקה בעסקים?

התשוקה בעסקים, בדיוק כמו התשוקה הזוגית או התשוקה לחיים בכלל נובעת מחמישה גורמים עיקריים:

  1. מצב הרוח של בעל העסק – על בעל העסק לדאוג ראשית לרווחתו האישית, לוודא שהוא רגיש חי, מלא תשוקה, יצרי, עם חשק לעשות. כשאנחנו מלאי אנרגיה, בדימוי עצמי גבוה, בעלי תפיסת גוף חיובית, זה יוצר תשוקה והיא מדביקה את העובדים שלנו. עלינו לבדוק מה ממלא אותנו אנרגיה, מה מחבר אותנו לחיים. עלינו להתמודד עם חרדות, לחצים ומתחים ולטפל באלו. בעל עסק טרוד, מודאג שלא ישן בלילה לא יוכל להיות מלא תשוקה לעסק שלו.
  2. קירבה פיזית ורגשית לעסק – בעל עסק נוכח, בקשר עם הלקוחות, מחובר לאידיאלוגיה שלו, לאני מאמין, לעשייה עם משמעות, יגדיל את הסיכוי להיות בתשוקה לעסק שלו. מתוך קירבה מגיעה תשוקה! עלינו להיות בנוכחות של 100%, לא לעשות וי על להיות בעסק, להיות מחובר לאנשים, לרהיטים, לתמונות על הקיר, להיות שם גם לפעמים בלי תכלית. לצד זה לדאוג לקירבה רגשית. חשוב שיהיה לנו ברור מהי תכלית העסק, מה התפקיד המשמעותי שלי שם. איפה אני מממש את מי שאני, מביא לידי ביטוי את מי שאני. שייכות, חיבור רגשי הם בסיס לתשוקה. אם אני פועל בניגוד לערכים שלי לא תהיה לי תשוקה. אם אני מחובר, מקבל ואוהב את המקום שלי יהיה יותר מקום לתשוקה.
  3. מרחק/הפרדה מהעסק – לכאורה בניגוד לסעיף הקודם עלינו לשמור גם על מרחק מהעסק. אם בעל העסק יעבור ממשימה למשימה, מהבוקר עד הלילה יהיה עסוק רק בעסק לא תהיה לו תשוקה. חשוב לראות את עצמנו בתחומי חיים אחרים, כמו משפחה, זוגיות, חברים, תחביבים. עלינו לשמור על מרחב אישי פרטי שהוא נפרד מהעסק ולא קשור אליו. ההפרדה יוצרת תשוקה.
  4. משחק – אם בעל העסק כל הזמן במוד עבודה, רציני, מכוונן עסקית, יהיה לו קשה להרגיש תשוקה לעסק. עלינו להכניס לעסק דברים שהם מהנים, קלילים. בהתאהבות יש הרבה משחק. עושים דברים הרפתקניים, "משוגעים", לוקחים סיכון, קלילים. כך הרגשנו בתחילת העסק כשחיינו בתנאי אי וודאות. אבל ההנאה וההתלהבות הופכת לשגרה. עלינו להכניס משחק לתוך העסק שלנו.  לבחון מה מרגש אותנו, לעשות ניסויים, לקחת סיכונים, להשתטות לפעמים. מתוך המשחק מגיעה התשוקה.
  5.  שינויים – לצד הדברים הקבועים שחשוב לשמר, כל עסק חייב להכניס שינויים כל הזמן. שינוי זה חיים, שינוי זו התשוקה. נוכל לעשות שינוי נהלים, שינוי זמנים, שינוי מוצרים, שינוי מבצעים, שינוי אנשים. אם אנחנו מגיעים יום יום לאותה עבודה, עם אותה מטרה, באותו הלבוש, באותו המשרד, עם אותו המזכיר, אנחנו חצי מתים. עלינו להתפתח, לגדול, לצמוח, לצאת מאזור הנוחות שלנו, לשנות בשביל להרגיש חיים בעסק שלנו. לפתח מוצרים חדשים, תכנים חדשים, אסטרגיות חדשות, להיות בקשר עם אנשים שונים וכו. לעיתים כדאי ליהעזר באנשים מבחוץ לשם כך.

אותם עקרונות חלים על העובדים שלנו

  1. עלינו לדאוג שתהיה להם רווחה אישית, שירגישו שמחים, אנרגטיים, פנויים לעבודה.
  2. עלינו לחבר אותם שוב ושוב לעסק, לנשמה שלו, לא רק ליעדים כספיים, לעשייה המשמעותית של העסק כולו, ולעשייה המשמעותית והיחודית של כל אחד מהם.
  3. לא לאפשר עבודה עד שעות מאוחרות כל הזמן, לחץ כל הזמן, זה מכבה את התשוקה, שוחק, ויביא לעובדים שבסוף לא תורמים ולא יעילים.
  4. לא להיות כל הזמן במוד עבודה מול העובדים ולערב אלמנטים של משחק עם העובדים. תכנים שונים, פעילויות שונות, אמירות, חיוך, הפתעות. סדנאות שיגרמו להם לצאת מאזור הנוחות שלהם, לצחוק, להשתטות, להיות יצירתיים.
  5. להכניס שינויים כדי לעורר מתרדמת. יעדים שונים, נקודות מבט שונות, סדר יום שונה. כאשר "מבלבלים" את העובדים, כאשר יוצרים אוירה של סיכון ולא ביטחון שומם, יש יותר חיות, יותר יוזמות, יותר עשייה חיה.

על מנת ליצור תשוקה בעסקים כדאי להתחיל כאן ועכשיו, לקחת רעיון אחד ממה שהועלה במאמר ולהתחיל ליישם. עכשיו.

רוצים עזרה במימוש ? אימון אישי יחזיר לכם את התשוקה לעסק

כתיבת תגובה