fbpx

ייעוץ זוגי: שלושת המרכיבים ההכרחיים לקשר. איך יוצרים אותם?

הבסיס לכל ייעוץ זוגי מוצלח הוא התייחסות לשלושת המרכיבים שבכותרת. שלושת המרכיבים לזוגיות מוצלחת הם השילוב בין אינטימיות, תשוקה ונתינה.

אינטימיות – אחד המצבים המרגשים ביותר בקשרים בכלל ובזוגיות בפרט הוא אינטימיות. מצב של קירבה בו שניים הופכים לכמה רגעים להיות אחד. רגעים של איחוד של מחשבות, רגשות או גוף. אינטימיות – into me  . אנשים רבים מתקשים להגיע למצב של אינטימיות. אינטימיות שיכולה להיות פיזית, רגשית, מנטאלית או רוחנית.

על מנת להגיע לאינטימיות עלינו להסכים להיות אותנטיים, להיות חשופים, ואף פגיעים. לעיתים באופן מודע אנחנו שונאים את מי ש"גורם" לנו להגיע למצב הזה ואז אנחנו נאטמים. על מנת שנוכל להתאחד עם אדם נוסף עלינו להסכים להכניס אותו פנימה. זוגות רבים שפגשתי מדברים בלי להסתכל האחד לשני בעיניים. זו ההתחלה. להתיישב מול בן/בת הזוג ולדבר על כל דבר תוך כדי התבוננות עמוקה אל העיניים, אל תוך הנפש שלו.

נתינה – זוגות רבים שכחו את האפשרות לנתינה בתוך הזוגיות. דבר שכשמאוהבים עושים ללא הבחנה, ללא גבול. הנתינה כוללת מחשבה על האחר, כבוד, ויתור, דאגה ויוזמה. נתינה יכולה להיות פיזית, רגשית, מחשבתית, רוחנית. היכולת לתת מותנית בנפרדות של האנשים. ביכולת להיות קשוב למה השני זקוק ולהעניק לו זאת.

גם לקבל את בן/בת הזוג זו סוג של נתינה. קבלה שתגרום בדרך כלל לכך שאנחנו נקבל בחזרה. לדוגמא כאשר אנחנו מקבלים את הפאסיביות של בן/בת הזוג, מקבלים עד כדי כך שנהנים ממנה מכל הלב. אז הוא או היא ירגישו מקובלים ואהובים ויגדל הסיכוי שיעיזו יותר ויצאו מהפאסיביות לעבר יוזמה ואקטיביות.

אנחנו נוטים לחשוב מה יצא לנו אם ניתן. מה נקבל בחזרה אם ניתן. למעשה כך אנחנו מרוכזים בעצמנו ולא במה שהשני זקוק לו. למעשה עיקר המחשבה שלנו היא לרצות לקבל מבן הזוג שלנו מה שלא קיבלנו כילדים. למלא אחר החוסרים שיש בנו. כשעסוקים במחשבה הזו מצויים שוב בזוגיות כמו בילדות שלנו בתחושה של חסר, תסכול ואי מרוצות. כי רגיש ואוהב ככל שיהיה בן/בת הזוג הוא או היא לעולם לא יוכלו למלא את החוסר הזה.

יכלת האהבה שלנו לא תלויה באחר אלא בנו – הורים לא יעזבו ילדים כי כבר לא מעניין להם, כי הם כבר פחות או לא אוהבים – האחריות שלנו כהורים היא להשאר ולאהוב, כך גם בזוגיות. ביטויי האהבה והנתינה יכולים להתחיל במחוות יומיומיות קטנות. להיות קשוב לדבר אחד קטן שיעשה לשני תחושה טובה. להביא או להכין מאכל אהוב, לשלוח שיר שיש לו משמעות עבורכם, לכתוב פתק עם כמה שורות מהלב, לחבק, ללטף, להגיד מה אתם אוהבים בבן/בת הזוג, לקחת את הילדים מחוץ לבית כדי שיהיו לה/לו כמה שעות של שקט. עצם המחשבה על המחוות היא נתינה.

תשוקה – איך מגיעים להרגיש שוב את התשוקה הזו שהיתה בתחילת הקשר? האם בכלל אפשר להתרגש כך שוב מבן או בת הזוג? ההתחלה היא לעסוק בשאלות האלה, באפשרות הזו שכן, שכן אפשר להרגיש תשוקה גם אחרי שנים של ביחד.

אני מצאתי שלושה מקורות אפשריים לתשוקה שאפשר להביא אל תוך הזוגיות.

האחד הוא להתעסק בעצמנו ולשים את הזוגיות לא במרכז. לא להתמקד בבן זוג. להתמסר למשהו, ליזום, לפתח משהו אנוכי כמו ציור, כתיבה, יוגה שאנחנו נהנים ממנו, למעננו, לא כי הוא נראה טוב כי הוא מלהיב אותנו. כי העיסוק בו גורם לנו להתרגש. עצם החיים מתוך ריגוש מאפשרים יותר כניסה של תשוקה לזוגיות.

המקור השני הוא להתחבר אל מול עצמנו להרגשה של התשוקה. להגיע למצב בו אנחנו מסתכלים על עצמנו במראה הפנימית או האמיתית ומרגישים  התרגשות מעצמנו. לייצר דיאלוגים מול העולם בתפקיד של אישה/גבר ולשחק עם המקום הזה. ליצור לעצמנו את המקום הזה שמחבר אותנו לריגוש של תשוקה.

המקור השלישי הוא העיסוק המשותף בתשוקה. לא לוותר לטובת המירוץ היומיומי ולקחת זמן תשוקה. זמן בו מדברים על פנטזיות, זמן בו משתפים במקורות התשוקה, זמן בו חוקרים מחשבתית ופיזית את מקורות התשוקה המשותפים. יש זוגות שהאווירה החיצונית של מוסיקה, נרות ויין מסייעת, יש שלצאת החוצה ולהיות חלק מהמון, יש זוגות שיעדיפו לקחת בוקר בבית מלון זול ויש שילכו לפרדס ליד הבית. העניין הוא להתעקש וליצור את המקומות הפנימיים והחיצוניים שהם בלעדית שלכם בלבד.

האפשרות להיות במצב של אינטימיות, תשוקה ונתינה מושפעת מהיכולת שלנו לעשות זאת מול עצמנו. להיות קרובים לעצמנו, לתת לעצמנו, להתרגש מעצמנו ומהחיים שיצרנו לנו.

בדיוק כמו בכל תחום בחיים אם אנחנו לוקחים אחריות עליו אנחנו יכולים להגיע למטרות שלנו, לדרך החיים שאנחנו בוחרים לנו, למציאות שנרצה ליצור לנו. בקשר זוגי אנחנו נעזרים בתקשרת על מנת לחבר אדם נוסף למציאות שלנו. היכולת לתקשר עם אדם נוסף את הרצונותו המאווים שלנו, המחשבות והרגשות שלנו, המטרות שלנו ולסייע לו עם שלו, מאפשרת קשר זוגי מוצלח.

כתיבת תגובה