fbpx

למה אני נשאר/ת לבד? ללא יכולת לבנות זוגיות?

הקושי להיות בזוגיות, להיות בקשר של אהבה, מעמיד בפני שאלות נוקבות "למה אני נשאר/ת לבד? מה חסר לי? אנשים רבים, נמצאים כבר בזוגיות ואני כבר שנים בחיפוש. מה אין אף אחד/ת שמתאים/ה לי? יכול להיות שזה עניין של מזל? המזל שלי אולי טרם הגיע? או שלא יגיע לעולם?"

את השאלות האלה שואלים רווקים/ת, אלמנים/ת וגרושים/ות.

גילוי נאות: אני מאמינה במזל. אני מאמינה בטיימינג. בתוספת קטנה: "המזל" מתאים את עצמו למקום הרגשי שאנחנו נמצאים בו.

על פניו, יש במשפט הזה משהו מקומם. כי הרי אני עושה את הכל נכון. תמונה מקצועית לאתרים, שיחות טלפון טובות. גם אם הן לא תמיד מובילות לפגישה. בפגישות אני נעים/ה ועדיין אין המשך. או שאני לא מעוניין/ת או שהצד השני לא רואה טעם עניין להמשיך. גם אם יש המשך, לא מתפתח קשר ותחושת כישלון מופיעה פעם אחר פעם.

זה בדיוק המקום בו מתחילות ספקולציות: אין אנשים איכותיים, כל הטובים/ות תפוסים/ות, אין לי מזל, חבל על המאמץ, הכול גורל וכו.

במקום הזה, אני רוצה להכניס תפיסה אחרת. תפיסה שאולי מכילה בתוכה שילוב של כל התכנים האלה, אך בדרך פחות מוחלטת ופחות פטליסטית.

תפיסת הישות השנייה.

מה היא הישות השנייה?

היא דמות. דמות שיש לה צבע, צורה, תוכן. כשמביטים במראה, היא בלתי נראית. אבל עדיין היא שם. קיימת במלוא הדרה.

למה במלוא הדרה? כי היא זו שמובילה. היא זו שמכתיבה וקובעת, האם נוכל לבנות זוגיות. להכיל, לבנות אינטימיות, לקבל את העצמי ואת בן/ת הזוג. עם השונה ועם כל מה טוב ופחות טוב.

ידה בכל.  היא משמיעה את קולה בשיחות הטלפון. בתכנים של האתר וכמובן שגם בפגישות.

הקושי הגדול הוא לזהות אותה. לראות אותה. להבין מה היא אומרת. על מה היא שומרת. איך היא משפיעה ומכתיבה את החיים הזוגיים ואולי גם במקצועיים , משפחתיים וכו.

דמות זו, או אולי ישות עצמאית זו, היא האוסף של הפחדים שלנו, המצוקות שחווינו, האכזבות, הנטישות הבגידות ועוד. כל אלה מתקופות שונות בחיינו. מילדות ועד בגרות. בשגרה אנחנו לא במגע עם הדמות הזו. , לפעמים אנחנו מתחברים לתחושות מסוימות אותן היא מכילה, אך כל זה מבלי להיות מודעים באמת על השפעתה עלינו ועל הדרך בה אני מתנהלים .פעמים רבות היא מנכיחה עצמה דרך אמונות , דעות ותפיסות עולם, שהמאפיין שלהם הוא ראציונאלי לחלוטין. לעיתים עולה כתפיסה פילוסופית ודעתית, מנומקת היטב, על העולם ומחדליו.

קשה מאוד לשנות אותה, כי היא מעוגנת, במקרים שקרו לנו אישית או לאנשים קרובים ורחוקים.

היא מכתיבה לנו התנהגות ואנרגיה בתוך תהליך החיפוש הזוגי. היא זו שמקשה עלינו לייצור ולבנות קשרים זוגיים ועוד. מדברת אותנו, מחליטה ובסופו של דבר מכתיבה את מהלך חיינו.

כמה דברים שחשוב לדעת על הישות השנייה. היא חכמה. מתוחכמת ומאניפולאטיבית. היא בעלת חיישנים קטנים וזריזים המאפשרים לה קליטה "לכאורה" מדויקת של המציאות. היא דרוכה ועירניית. מטרתה להעביר לנו את כל האינפורמציה במינימום זמן ומאמץ. היא זו שמדברת מתוכינו, והיא זו שמכתיבה את המציאות הזוגית שלנו.

היא אוחזת בדעות שמבוססות על חוויות עבר. רחוק וקרוב. אם חווינו בגידה בחיינו, בין אם במשפחה הגרעינית או בחיינו הבוגרים, סביר להניח שיש בנו חלק שמאמין שבגידה היא חלק מהחיים הזוגיים. תפיסה כזו לדוגמא, תקשה מאוד לבנות חוויה זוגית חדשה, כי האמון הבסיסי פגוע או שאינו קיים. או שלחילופין נמצא את האחד או האחת שיבגדו בנו שוב.

השלב הראשון שיסייע ביציאה לדרך חדשה, הוא מודעות עצמית, קרי, הכרה וקבלה של דמות זו.

הבנה שלמרות שלא רואים אותה. היא נוכחת. הכרה בעובדה שיש לה מה להגיד לנו. וחשוב שנקשיב לה.

בנוסף לקבלה, חשוב לא "להרדים" ו/או "להשתיק" ולהדחיק אותה , כי אז היא תעלה בעוצמה מוגברת. כדאי להתייחס אליה ברכות וללא כל שיפוטיות. כי כל מטרתה היא להגן עלינו, לשמור עלינו מפני פגיעות, נטישות, אכזבות ועוד. שיחזור של העבר.

כדי לבנות איתה מערכת יחסיים של אמון והכרות, מצרפת כמה שאלות, שמטרתן להקשיב לה ולהבין אותה.

איזה צבע יש לה? איך היא נראית? גדולה, קטנה, כבדה, קלילה וכו.

היא יפה, מכוערת, גבר, אשה? איפה היא גרה בתוכינו? למה היא בחרה דווקא במקום הזה? מתי היא הופיעה בחיינו לראשונה?

מה היא אומרת לנו? מה היא מבקשת? למה היא זקוקה? מה דעתה על זוגיות? כואב לה? טוב לה? היא שמחה, אומללה? מאמינה בזוגיות, או שאולי לא.

מהן התפיסות אותן היא אימצה, ומהן הסיבות לכך. מה יכול להרגיע אותה ועוד שאלות בסגנון זה.

שאלות אלה יפתחו צוהר קטן להבנה. יסייעו בציור של תפיסות, דפוסים ופחדים.

למה זה טוב? כי ההבנה הזו תבהיר לנו שהדברים ניתנים לשינוי. שאם ננהל על הפחדים, נלך איתם יד ביד, נעשה שונה והפוך ממה שהם מכתיבים, שאם נכניס דפוס חדש, שהוא שונה מהדפוס הקבוע שמוביל אותנו לכישלון חוזר, אם נזהה את התפיסות שלנו, נוכל להכניס תפיסות חדשות, המתאימות יותר לזמן ולמקום בו אנחנו נמצאים.

זה לא פשוט. אבל אפשרי.

 

 

כתיבת תגובה