fbpx

מהי הקשבה פעילה ואקטיבית – גלית קדמי ביבר | אימון אישי ראשון לציון

גלית קדמי ביבר, מאמנת אישית ועסקית, 050-7417040

תואר שני במנהל עסקים ושיווק

galitkbi@zahav.net.il

מאמנת אישית להצלחה בקריירה, בעסקים ובזוגיות

מדריך לקרבה בזוגיות

תואר שני במנהל עסקים ושיווק, לימודי טיפול בפסיכודרמה

" עין בעין, פנים אל פנים, כאשר אתה קרוב אני אקרע לך את העיניים ואמקם אותם במקום שלי, אתה תוכל לקרוע לי את העיניים ולמקם אותם במקום שלך, ואז אני מסתכל לך בעיניים ואתה מביט בי עם שלי" (יעקב מורנו, אבי הפסיכודרמה, תרגום חופשי).

 

עלינו להקשיב בכל מימד אפשרי. אם מישהו יגיד לדוגמא : "יו העבודה הזו,אני רוצה לנוח, אני רוצה שקט, הכל כל כך עמוס ואין לי זמן לכלום". נוכל להקשיב לתוכן, למילים כפשוטן ולפרש – אני רוצה לנוח מהעבודה המרובה. אך אם נקשיב לאופן בו נאמרו הדברים, לטון, לקצב, לווליום נוכל לפרש – אין לי אנרגיות לכלום, אני עייף, אין משהו שממלא אותי, שמלהיב אותי. אם נבחן מהו הפחד שעומד מאחורי האמירה הזו, נוכל לפרש – אני רוצה למצוא עבודה בה ארגיש חי, אבל חושש שפתאום יהיה לי זמן לעצמי ושקט נפשי לא אדע מה לעשות בו. נוכל להקשיב להלימה בין שפת גוף לתוכן. נוכל לבחון  אתה השפה בדיוק כמו שבחנו את שלנו, תוך בירור המושגים, חיפוש אחר מילים שחוזרות על עצמו ומילים שנאמרות שלא בהקשר. נוכל רק להתבונן במדבר בלי לשמוע את המילים ולפרש דבר מה חדש.

העניין הוא לא להקשיב ותוך כדי לחשוב על מה שאני אענה או מה אני אשאל. אלא להקשיב מתוך עניין, מתוך סקרנות, מתוך רצון להבין. הקשבה של מאה אחוזים, להיות נוכח עבור המדבר בנוכחות מלאה, בהתמסרות. הקשבה כזו היא לא פאסיבית, אנחנו מפעילים את כל החושים שלנו, על מנת לקלוט את האחר. הקשבה פעילה ואקטיבית אינה מסתיימת בכך שנסמוך על עצמנו שאכן היינו קשובים. מאחר ואנחנו מבינים שאנחנו לא באמת מבינים את האחר, מאוד חשוב יהיה לבדוק איתו, אם מה שהבנו נכון. לכן נשאל למה הוא מתכוון? והאם זה אומר שהוא…ונחזור על דבריו לפני הבנתינו. הקשבה פעילה מאפשרת לנו לראות את האחר, מאפשרת לנו ליצור חוויה של התמסרות, חוויה של כאן ועכשיו. הקשבה זו שקולה להקשבה לעצמנו. למעשה אין הבדל. יש שיתקשו להיות קשובים לעצמם והחושים שלהם מוכוונים יותר החוצה ויש שיתקשו להיות קשובים לאחר והחושים שלנם מוכוונים יותר פנימה. עלינו כמובן להתאמן במקום שנרצה לשכלל את היכולות שלנו.

logo

קרבה בזוגיות - מתנה

כתיבת תגובה